tisdag 15 april 2014

Politikens silly season år 2022

April 2022
Årets silly  season är över och kommunens politiska partier har nu formerat sina lag till kommunfullmäktige. Jan Lahenkorva är tillbaka i kommunpolitiken efter 8 framgångsrika år som regionpolitiker. Uppseendeväckande nog så byter han lag. Erbjudandet från Moderaterna var svårt att motstå även om mitt hjärta alltid kommer att klappa extra för Socialdemokraterna hävdar han. Exakt hur erbjudandet ser ut vill Jan Lahenkorva inte kommentera, men hans gamla parti kunde inte erbjuda varken position eller ekonomiska förutsättningar som Moderaterna erbjudit. Det spelar naturligtvis in svarar Jan Lahenkorva lakoniskt. En annan värvning som skakat om kommunpolitiken är att Olov Nilsson Sträng är tillbaka i moderklubben. Jag kände mig aldrig hemma i Bollnäspartiet motiverar han sin återgång till socialdemokraterna. Jag inledde min karriär i socialdemokraterna och vill nu avsluta min karriär där jag alltid hört hemma säger Olov Nilsson Sträng. I övrigt är det inga stora förändringar i laguppställningarna inför höstens val. Rykten gör dock gällande att valresultatet kan spela in och att nya värvningar kan ske när styrelser och nämnder ska besättas. Tiderna när ideologi och grundvärderingar spelar in försvann helt och hållet efter valet 2018 då det blev stora förändringar i och med att den tidigare moderaten Åsa Äng Eriksson gjorde comeback som BUN-ordförande, numera socialdemokrat och folkpartisten Peter Nordebo bytte till Vänsterpartiet för att kunna behålla sitt uppdrag som vice ordförande i kommunstyrelsen. Idag är jaget viktigare än laget och den enskilde politikerns lyskraft avgör hans status på politikens numera helt öppna marknad.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Hahahaha, du har skön humor! Mycket bra skrivet. Jag förstår vad du vill säga och jag kan hålla med dig.

    Tack <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera