tisdag 8 april 2014

Om bristen på egen lokal politik

Fortsätter att läsa och fundera över oppositionens agerande i Bollnäs kommun. Man måste som sagt var uppträda trovärdigt om man vill få väljarnas förtroende i valet, i alla fall i den bästa av världar. Trots min text om centerpartiet igår så är centern i mina ögon det mest seriösa oppositionspartiet i vår kommun, det finns andra som uppträder annorlunda. I dagens Ljusnan kan man läsa en insändare av Åsa Äng-Eriksson (M) där hon fortsätter att på ett föga konstruktivt sätt kritiserar kommunens nuvarande majoritet. Om man värderar den nuvarande majoriteten enbart efter den nuvarande ekonomiska situation borde det vara ganska lätt att bedriva oppositionspolitik i vår kommun. Kritiken mot den dåliga ekonomin och att det tar för lång tid att komma till rätta med ekonomin är befogad men.....

Om det nu är så att inget händer i vår kommun, att majoriteten saknar en sammanhållen politik och allt annat negativt Åsa Äng-Eriksson påstår borde det vara tämligen enkelt att presentera trovärdiga alternativ till den förda politiken och till den nuvarande majoriteten. Jag förvånas därför på bristen på politik och egna förslag från de lokala moderaternas sida. Inga kraftfulla sparförslag, vare sig i BUN eller i socialnämnden, de egna budgetförslagen inför budget 2014 innehåller inga sparåtgärder eller förändringar i organisationsstrukturen i syfte att frigöra resurser till skolan eller äldreomsorgen om det nu är så att moderaterna anser att dessa verksamheterhar för lite pengar. Man gjorde visserligen ett försök till omfördelning i sitt budgetförslag att ta pengar från skolan (BUN) och övrig kommunal verksamhet och ge till socialnämnden. Anledningen till att man lade det förslaget var att man ville höja skatten med 75 öre i stället för den beslutade skattehöjningen på en krona. Men inte ett enda förslag på hur exempelvis skolan eller teknik och fritidsnämnden ska kunna göra ytterligare besparingar. Inte ett enda konkret förslag.

Åsa Äng-Eriksson drar sig inte ens från att indirekt ge sig på sina partikamrater i BUN för deras beslut att ställa sig bakom förslaget att renovera gärdesskolan. Åsa är nog den politiker som starkast motsätter sig en central kommunal 7-9 skola. Hon anser att Lust & Lära räcker. Hon var också en av få i kommunfullmäktige som motsatte sig kommunfullmäktiges beslut om Framtidens skola trots att hennes partikamrater står bakom beslutet.

Jag delar naturligtvis inte Åsas uppfattning om att den nuvarande majoriteten saknar en sammanhållen politik. Vi har genomdrivit Framtidens skola, vi har startat ett antal insatser mot ungdomsarbetslösheten, vi har säkrat verksamheten på Gumpels, vi är uppmärksammade i riket för hur bra äldreomsorgen fungerar på Gutenberg, vi har blivit årets kulturkommun, vi har sett till att Brotorget åter blivit ett torg, mm. Det hade naturligtvis inte varit möjligt om det saknats en sammanhållen politik. Senast moderaterna hade makten i Bollnäs sprack samarbetet och de tvingades gå i opposition. Läser man insändarna från Åsa Äng-Erikssons och oppositionsrådet Ingvar Perssons så verkar de inte ha lärt sig någonting. Det vore bättre för såväl moderaterna som för oss övriga om moderaterna presenterar sin politik, sina åtgärder för en budget i balans, sina visioner om skolan och det framtida livet i Bollnäs kommun. Då först kan vi diskutera politik på allvar, stöta och blöta våra argument och ge medborgarna möjlighet att pröva och värdera de olika partiernas politik. Att bara gnälla som Åsa och Ingvar gör är i mina ögon inte speciellt trovärdigt. Jag vet att de kan bättre.

Varför skriver jag nu om detta? Jag gör det för att jag vill ha debatt om de olika alternativen i kommunvalet den 14 september. Jag vill att de olika partierna presenterar sina tankar kring hur Bollnäs kan bli en bättre kommun att bo och leva i. Jag vill värdera vår politik mot övriga partiers politik. Jag vill också granska de andra partiernas politik för att tydliggöra styrkorna hos den politik vi i nuvarande majoritet fört samt styrkorna i socialdemokraternas politik inför nästa mandatperiod. Just nu ser jag bara brist på politik från de flesta oppositionspartier.

2 kommentarer:

  1. Bra fokus! Hu konstruktivt är det att utse syndabockar?

    SvaraRadera
  2. Hej Jan!

    Kloka tankar du har. Jag håller med dig. Det vore önskvärt att veta vad samtliga partier vill göra med kommunen våran.

    Tack!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera