måndag 21 april 2014

Livskris eller vägval?

Har jag hamnat i en livskris? Eller är det bara ett av livets många vägskäl? Jag har nämnligen bestämt mig för att sälja min båt. Efter ett par års funderande har jag kommit fram till att jag är flugfiskare med visst intresse för gädd och gösfiske. Jag har helt enkelt inte den tid eller engagemang som behövs för att bli den gädd eller gösfiskare jag vill vara. Har kanske fiskat max 10 gånger från båten de senaste två säsongerna och det är för lite i förhållande till vad båten är värd. Hade det varit min gamla båt hade jag haft den kvar, men nu låser den för mycket pengar i förhållande till hur mycket jag använder den. Båten mår därför bättre av att komma till en ägare som kommer att använda den mer än vad jag gjort. Jag har också hittat rätt köpare, det har varit mycket viktigt för mig, en köpare som kan ta hand om båten på rätt sätt, en köpare som vill utveckla den som fiskebåt, en köpare som förstår sig på passionen för fisket.
Beslutet känns därför helt rätt. Lite märkligt känns det i alla fall. Det är första gången i mitt vuxna liv jag inte haft tillgång till en båt. Jag köper nog en gammal husvagn istället och försöker hinna med fler flugfiskeresor. Främst. Ljungan, Hälsingland och Jämtland/Härjedalen. Fjällfisket lockar men det som lockar ännu mer är skogsfisket. Jag känner mig mer hemma i skogen än vad jag gör på fjället. Min väg är flugfiskarens väg. Undrar när nästa vägskäl kommer och vilken väg jag väljer då?

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag vet inte vad du hamnat i, men jag tror att det blir bra!

    Jag förstår din ångest och dina tankar som utmynnat i ditt beslut, du skall veta att jag tycker att ditt beslut är både klokt och modigt.

    Den nya ägaren till båten är världens snällaste, så jag tror faktiskt att du kommer att ha någon mer fisketur i den.

    Tack skall du ha!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera