söndag 2 februari 2014

Söndagmorgontankar om skolsegregation och bristande insikter

Söndag morgon. Åt en smaskig pizza igår kväll, fick sota för det inatt. Min mage reagerar ordentligt på fet mat ibland. Det brukar gå över efter ett toabesök.

Det finns många tankar att sortera efter veckans arbete. Det som gnager är en oro. En oro över bristen på insikt hos en del politiker om att vi har en segregerad skola i Sverige och i Bollnäs. Jag oroas också över bristen på insikt hos samma politiker att vi faktiskt kan göra något åt skolsegregationen i Bollnäs. Man använder istället skolan som ett politiskt redskap syfte att svärta ner den politiska majoriteten i allmänhet och mig i synnerhet. Man ser min kamp för en minskad skolsegregation och min kamp för en  kommunal 7-9 skola på gärdet som ett exempel på en ansvarslös politik som sänker kommunens ekonomi. Man ser också min kamp mot en segregerad skola som en kamp mot Lust & Lära. Jag vet inte hur många gånger jag behöver säga eller skriva att jag inte har något emot Lust & Lära. Jag är däremot kritiskt till ett skolsystem som segregerar, en skolsegregation som sänker skolans resultat och som sänker Sveriges och Bollnäs möjligheter att utvecklas.

Jag var på Skolverkets aktualitetskonferens i tisdags. Där togs frågan om en likvärdig skola upp. Det som kännetecknar länder som har en framgångsrik skola är att skolan är likvärdig. En likvärdig skola kännetecknas av att

den totala spridningen i elevers resultat är liten
spridningen i resultat mellan skolor är liten
betydelsen av socioekonomisk bakgrund är liten
betydelsen av migrationsbakgrund är liten
skolsegregationen avseende socioekonomisk bakgrund och migrationsbakgrund är liten betydelsen av skoleffekter för den enskilda elevens resultat är liten

Hur ser det då ut i Sverige idag?

spridningen i resultat mellan elever och skolor har ökat
starkt samband mellan socioekonomisk bakgrund och skolresultat  
samband mellan migrationsbakgrund och skolresultat  
ökade skillnader mellan hög- och lågpresterande elever
skolsegregationen avseende socioekonomisk bakgrund och migrationsbakgrund har ökat
betydelsen av skoleffekter för den enskilda elevens resultat har ökat

Hur ser det då ut i Bollnäs???
Jag menar att skolan i Bollnäs har alla kännetecken som utmärker en segregerad skola.

Skolverket säger också följande:

Skolvalsreformen har med stor sannolikhet bidragit till ökade skillnader, ökad segregation och försämrad likvärdighet. Skolverket menar att kommunerna kan göra en hel del för att minska skolsegregationen. Resursfördelningen ska fånga strukturella skillnader i förutsättningar mellan enheter; t.ex. organisatoriska förutsättningar och sammansättning på elevgrupper. Man menar också att skolors placering har betydelse för hur skolsegregationen.

Därför menar jag tvärtom mot vissa andra politiker att vi inte har råd att inte skapa en central 7-9 skola på gärdet. Det tillsammans med ett nytt resursfördelningssystem som tar hänsyn till och kompenserar socioekonomiska faktorer i syfte att stärka likvärdigheten minskar skolsegregationen och bidrar till en mer likvärdig skola. Bollnäspartisten Tomas Brånedal menar på Hela hälsingland att "bygga en ny skola förändrar inte kvalitén på undervisningen". Skolverket menar att skolors placering har betydelse för likvärdigheten och skolsegregationen. Brånedal och andra har därför fel i sitt resonemang. Det handlar om att ta ansvar för hela skolan och med hjälp av en likvärdig skola ge fler elever möjlighet att nå målen. Fler elever som når målen utvecklar vår kommun.

Sen finns det också jättemycket att jobba med som är minst lika viktigt, exempelvis att ge lärare och rektorer rätt förutsättningar att ge samtliga elever de dom behöver för att lyckas i skolan. Fokus måste också vara på lärarens möte med eleven, lärarens förutsättningar att utvecklas i sitt yrke. Kompetensutveckling och fortbildning av lärare, skolans inre organisation för att ge förutsättningar för alla elever att lyckas i klassrummet.

Tror att det får vara färdigfunderat för idag. Hoppas jag tar mig ut i skidspåret en sväng under dagen. Det känns som magen håller ihop. Minst en mil behöver nog både kropp och själ.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Hej Jan!

    Jag håller absolut med dig i det som du har skrivit. Deras klagande grundar sig i förutfattade meningar om politiken tror jag. Du har gjort så gott du har kunnat tycker jag, du är tydlig och du förklarar mycket bra vad du menar, läser de inte ordentligt så är det ju deras problem, men det är oerhört tungt och ledsamt att det är du som drabbas av det. <3

    Det som måste göras är ju precis som du skriver att bygga en ny skola på gärdet. Dessutom måste fördelningssystemet förändras, för skolor som redan når målen skall givetvis inte ha lika mycket resurser som en skola som inte når målen, resurserna måste vara flexibla och ges efter behov, inte som idag att alla får lika mycket. När skolsystemet segregeras så blir det allt viktigare. Det är de bästa lärarna som skall fördelas dit där behovet finns, inte tvärtom, då behövs resurserna och pengarna där.

    Den kommunala skolan är bra, men den måste bli bättre på att tala om det för befolkningen och alla dess möjligheter måste ju belysas och kanske de även kan utökas.

    Bra skidåkning av dig, en riktig "Gunde Svan", du är duktig!!

    Tack skall du ha!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera