tisdag 25 februari 2014

Återhämtningsreflektioner

Dagen efter kommunfullmäktige känns alltid lite avslagen. Skulle behöva sovmorgon eller helst en stund i skogen vid en sjö eller en å, gärna med en liten lägereld att titta in i och rensa kropp och och själ. Kommunfullmäktige är en kraftansträngning och en anspänning som kostar på rätt hårt. Gårdagens möte var ur mitt perspektiv bra. Bra debattnivå och inga personliga påhopp. Igår hade jag en så kallad interpellation att besvara och att också delta i den efterföljande debatten. Det tar sin tid att skriva svaret och det tar ocksån lite tid att läsa på och förbereda mig på den efterföljande debatten. Interpellationen handlade om Framtidens skola och det blev en mycket bra debatt. Alla utom KD vill ha en snabb hantering av frågan om en central 7-9 skola på gärdet, vilket glädjer mig.

Det som förvånar är det nyvaknade intresset för vårdnadsbidrag. Jag har lite svårt att svälja argumenten. Vårdnadsbidrag är en återvändsgränd och ingenting man ska ta till för att det är överfullt på förskolorna eller för att föräldrarna (mammorna verkar det som) är arbetslösa eller vad det nu kan finnas för anledning till att införa vårdnadsbidrag. Ur mitt perspektiv är det uteslutet att Bollnäs kommun ska införa ett vårdnadsbidrag. Finns det en majoritet för detta så är det bara att beklaga. Vad det verkar så är det nog bara KD som är positiva. Det är ju inte så konstigt eftersom det är KD:s främsta bidrag till regeringens nuvarande politik.

En annan fråga som det blev lite diskussion om var en boardwalk mellan Scandic och Långnäs. Tilltalande men inge kostnader eller andra förutsättningar fanns i beslutsunderlaget. Därför återremitterades ärendet för komplettering.



1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Bra jobbat igår kväll, jag är helnöjd med både dig och er allihop i majoriteten. Det känns bra att klimatet i KF känns bättre idag än tidigare.

    Jag är glad om du tar dig tid för dig själv och tar dig tid att fundera och reflektera, du behöver det för att vara på topp och Bollnäs och skolan behöver dig verkligen på topp. <3

    Tack!!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera