måndag 10 februari 2014

Meningslös debatt, eller?

Dagen har ägnats åt möte med distriktsyrelsen. Parallellt med det har jag haft en slags debatt på Facebook med Peter Nordebo (FP) om det riktiga eller oriktiga i att Lust & Lära ska ha rätt att besöka grundskolans sjätteklassare för att informera om sin skola inför årskurs sju. Vi har olika åsikter i frågan. Men frågan är om debatten egentligen är ganska meningslös. Oavsett vad vi politiker anser i frågan så är det skolornas rektorer som bestämmer vilka som får besöka våra skolor. Det är en sak som ingår i rektorns statliga uppdrag. Vi politiker får inte och ska inte lägga oss i det.

6 kommentarer:

  1. Vad är det egentliga syftet från Lust & Läras håll? En skola som håller god kvalitet får elever i en så förhållandevis liten stad....debatten känns ärligt talat mer än onödig. Lust & Läras representanter får ursäkta men vad är egentligen syftet?

    SvaraRadera
  2. Hej Jan!

    Jag kommer nu att vara kritisk och hård mot både dig och Peter, men det är inget personligt mot nån av er. Jag vill varken ha något svar eller få mothugg, utan det jag önskar är att ni skall sätta er ned och fundera vad jag egentligen menar, och vad ni kan göra åt det....

    Istället för att fråga varandra på insändarplats så anser jag att ni kan sitta ned i lugn och ro och diskutera, ni styr tillsammans och ni borde då rimligtvis vara vänner och kunna prata med varandra istället för att ta billiga poäng.

    I Bollnäs Kommun så finns det endast en enda, jag upprepar, en enda grundskola som har sitt fulla fokus på eleverna och ger dem alla det som skolan skall ge dem i en bra och trivsam miljö, och kunskap och meningsfullt inlärande. Det är Lust & Lära som jag syftar på. Varför då säger ni, hur fan kan du Andreas va så korkad så du tror nåt sånt? Jag vet snarare... Klasserna idag från 1an upp till och med gymnasiet har snarare som regel än undantag att klasserna är alldeles för stora, lärarna kan inte göra sitt jobb då, det är stökigt, det pratas och det är ingen som lyssnar, hur skall någon kunna lära sig något i en sådan miljö? Vi har fantastiska pedagoger som är engagerade och allting, men ger vi dem inte möjligheten att göra sina jobb, ja då kan de inte heller göra sina jobb och eleverna får då inte kunskaperna som de ju behöver.

    Om ni båda istället satte er ned och tänkte på hur skapar vi förutsättningarna för en skola där eleverna har tillgång till små klasser, små klassrum där små grupper är det enda som går in och som dessutom ger möjlighet till en bra arbetsmiljö och ett lugnt och arbetsvilligt klimat så inlärning och kunskap är det enda som alla elever varenda minut av lektionerna kan ta till sig. En skola där alla elever, inte bara dem som går på Lust & Lära har exakt samma möjligheter att lyckas och får exakt lika förutsättningar att kunna lyckas också. Det vore ur ett samhällsperspektiv att föredra istället för att bråka om vem som skall ha tillgång till att informera i skolorna.

    När det finns två exakt likvärdiga alternativ med exakt samma förutsättningar för alla elever, då finns valmöjligheten, inte förrän då finns den. Idag finns bara alternativet Lust & Lära för alla, för det är den enda skolan som ger eleverna förutsättningarna och möjligheterna att verkligen lyckas och trivas i skolan. Idag är valet mellan (ursäkta uttrycken men det beskriver bra vad jag vill säga) "helvetet och paradiset", vad tror ni att alla vill då? Meeen långt ifrån alla har möjligheten att få det valet tillfredsställt, bara några få av dem alla. Men den smärta detta åsamkar är betydligt värre än så för alla dem stackare som ju drabbas, det är bara att inse och ta till sig.

    Varför skall det behöva vara så? De enda som kan göra någonting åt detta är ju ni, så varför inte börja jobba på detta redan nu?

    Kosta vad det kosta vill säger jag, vi har inte råd att inte göra rätt redan från början, för mig är det fullständigt oviktigt vad det kostar, det viktigaste är barnen...

    Kom ihåg, fundera vad jag menar istället för att bli arga på mig, det ger ingenting nånstans om ni blir arga, jag ber er att tänk konstruktivt istället. <3

    Tack för att ni finns!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  3. Andreas, jag tycker att det är suveränt att du säger precis som du tycker! Jag vill dock hänvisa dig till rapports inslag idag http://www.svtplay.se/rapport där framgår bland annat att "det fria skolvalet har försvårat kommunernas likvärdighetsuppdrag, det är ingen tvekan om detta". Det hela måste ses ur mycket större perspektiv. Det jag också reagerar på är att du säger att "I Bollnäs Kommun så finns det endast en enda, jag upprepar, en enda grundskola som har sitt fulla fokus på eleverna och ger dem alla det som skolan skall ge dem i en bra och trivsam miljö, och kunskap och meningsfullt inlärande". I kommunen finns fantastiska pedagoger och övrig personal som varje dag gör sitt yttersta för att ge allt fokus på eleverna och i det uppdrag som de har. De förtjänar bättre än så Andreas!

    SvaraRadera
  4. Tack Ann-Katrin för att du uppmärksammade mig på det! Jag vill absolut inte på något vis kritisera lärare, rektorer eller annan personal i skolorna, alla dem gör ett utmärkt arbete under de förutsättningar som de har. De gör alltid sitt yttersta för varje enskild elev. Problemet är att skolorna inte får de förutsättningar som de behöver för att på alla plan lyckas med eleverna, detta på grund av att klasserna är för stora, vore klasserna mindre så finns det mer tid för lärarna att kunna göra sina jobb. Idag går tiden åt till att lugna klasserna och göra sig hörda av allihop i klassrummet. Är elevernas arbetsmiljö optimal så lär de sig också optimalt och mest, skall alla lyckas så måste också alla ha rätten till optimal arbetsmiljö. Jag kritiserar det politiska som ju är ansvarig för skolan och berättar vad som är fel, jag vet att de redan vet om alltihop och vad som behöver göras.

    SvaraRadera
  5. Andreas, du har en viktig poäng att det är bättre att vi ska sätta oss ner och tillsammans finna lösningar för skolans utmaningar. Men ditt exempel förvånar mig. Har du verkligen belägg för ditt påstående att det bara är Lust &Lära som har fullt elevfokus. Har du redan glömt att Björktjära skola vann länsfinalen i Vi i femman förra veckan. Länets bästa femteklassare finns på en kommunal skola i Bollnäs, vilket motsäger ditt påstående. Det finns många fler goda exempel på fina kvaliteter i den kommunala skolan, exempelvis Granbergsskolans arbete med läxläsning. Kommunens deltagande i såväl mattelyftet och SKL:s mattesatsning är andra exempel på saker som kommer att lyfta den kommunala skolan. Tyvärr räcker inte det för att skolan i vår kommun ska bli likvärdig. Det som krävs är bland annat en 7-9 skola på gärdet. Skolverket har låtit skolinspektionen utreda skolsegregationen och föreslå kommunerna åtgärder som kan minska skolsegregationen. Man menar att skolors fysiska placering är en viktig åtgärd, en annan åtgärd är ett resursfördelningssystem som verkar kompenserande gentemot de faktorer som verkar segregerande. Vi politiker är överens om det mesta inom skolan i Bollnäs, bla om att vi ska tillskapa en 7-9 skola på gärdet. Det vi inte är överens om är L&L:s rätt till att informera i årskurs 6 i de kommunala skolorna. Tänk dig följande scenario Andreas. L&L åker ut till våra sexor och informerar och ett antal elever vill börja där. Då får de besked om att det är fullt. De skulle ha ställt sig i kö för flera år sen. Hur tror du de eleverna då skulle känna sig? Självklart ledsna och besvikna. Därför menar jag att det vore fel om L&L fick rätt att informera i de kommunala sjätteklasserna. Har man däremot valt ett kösystem som bygger på exempelvis närhetsprincipen har det för mig varit självklart att L&L skulle ha rätt att informera inom sitt "upptagningsområde". Min ståndpunkt bygger alltså inte på att jag är mot L&L utan jag tänker på de elever som idag inte får plats. Du bad mig att inte kommentera dina synpunkter men jag känner att jag måste förklara min ståndpunkt ännu tydligare och jag känner också att jag måste bemöta ditt felaktiga påstående om den kommunala skolan och de andra friskolorna som finns i vår kommun, Växsjö, Söräng och Edenskolan. Hoppas du förstår min reaktion

    SvaraRadera
  6. Tack Jan! Jag förstår din reaktion fullständigt och du har som alltid helt rätt. Jag vill absolut inte på något vis kritisera personalen i skolan, de gör ett fantastiskt jobb vid alla skolor, oavsett om det är lärare, rektorer, fritidspersonal, städerskor eller andra personalgrupper. Själva undervisningen är ju densamma oavsett vilken skola det gäller, den håller alltid högsta möjliga kvalitet. Bollnäs Kommun har ju mycket hög kompetens och en mycket hög andel behörtiga lärare i sina skolor. Det finns ju däremot detaljer som till exempel klasstorlekar, positivt tänkande, delaktighet och studiemotivation, där så lyckas faktiskt Lust & Lära bättre. Detta är ju sånt som hör samman och krävs för att eleverna skall ta till sig mer undervisning och lyckas bättre i skolan. Allting är åtgärdbart och möjligt att kraftigt förbättra, det måste bara finnas en vilja att skapa någonting riktigt bra, och den börjar hos er.

    Jag håller med dig angående varför inte Lust & Lära skall få informera, det skrämmande är dock att Anders själv inte på något vis reflekterar över detta.

    Jag är mycket tacksam över din reaktion på min kommentar och jag uppskattar den mycket högt. Tack!!

    SvaraRadera