fredag 7 februari 2014

Funderingar kring moderata prioriteringar i kommunen

Jag har i några insändare försökt få moderaten Åsa Äng-Eriksson att presentera på vilket sätt moderaterna skulle vara bättre på att hantera kommunens ekonomi än vad vi är. Jag har också i samma insändare försökt få henne att anta en en mer konstruktiv debatton. Idag har hon svarat i en insändare. Tonen i insändaren är bra. Hennes svar visar i alla fall mig att jag fått svar på min fråga, hoppas bara kommuninvånarna också läser insändaren på samma sätt. Åsa menar att kommunens ekonomi har varit betydligt bättre om moderaterna fått styra. Man har då beslutat om utveckling av affärsverksamhet på SJ-området (bandyhall), utveckling av camping på Långnäs, ett nytt slakteri (för skattepengar), utbyggnad av Lust & Lära mm. Inga konkreta förslag på besparingar inom skola och omsorg. Det innebär såvitt jag kan förstå att kommunen hade haft ännu större underskott om moderaterna suttit i majoritet, eller så vill inte Åsa skriva att även moderaterna tvingats till stora obekväma och impopulära beslut om de suttit vid makten.

Efter gårdagens kommunstyrelsesammanträde kan i alla fall jag konstatera att synen på ansvarstagande skiljer oss åt. På Bollnäspartiets hemsida läser jag att bollnäspartiet, moderaterna och kristdemokraterna inte vill satsa på en kommunal 7-9 skola på gärdet. Kommunens ekonomiska situation tillåter det inte enligt dem. Samma partier vill däremot att vi bygger (och underhåller) en boardwalk mellan Scandicviken och Långnäs. Det verkar kommunen enligt dessa partier ha pengar till. Moderaterna vill vad jag kan förstå hellre satsa skattepengar på privat verksamhet än på kommunal kärnverksamhet och bollnäspartiet och kristdemokraterna verkar hänga på.

Jag anser att tanken om en boardwalk är spännande, men att vi måste skjuta på den några år framåt till kommunens ekonomi är bättre. De närmsta åren måste vi fokusera på satsningar i kärnverksamheten och naturligtvis också på sanering av kommunens ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar