onsdag 26 februari 2014

Kompetenstankar

Vilken kompetens behöver man som politiker? Vilka utbildningar finns? Svåra frågor som kanske inte har några svar. Jag tror att man som politiker måste gilla att jobba tillsammans med människor, ha ledarskapskompetens, ha förmåga att se frågor ur olika perspektiv. Vem som helst kan bli politiker, detta oavsett vilken bakgrund man har. Det är en viktig del i vårt demokratiska system. Behöver jag då som skolpolitiker pedagogisk kompetens? Många menar det. Har man pedagogisk kompetens så är det enligt dessa lättare att klara sitt uppdrag som skolpolitiker. Jag menar att det inte är nödvändigt. Den proffesionella kompetensen skall finnas inom förvaltningen. Det jag ska kunna är politiken, i detta fall skolpolitiken. Det är enligt mig stor skillnad på politisk kompetens och proffesionell kompetens. Pedagogerna och förvaltningsledningen har inte den politiska kompetensen och jag har inte den proffesionella kompetensen. Jag måste som skolpolitiker kunna och förstå skolan, dess system, organisation och utmaningar.

Saknar jag då något när det gäller min egen utbildning och kompetens? Jag kan ibland känna att jag skulle vara betjänt av att ha en utbildning i statsvetenskap och beteendevetenskap. Jag har den erfarenhet som krävs för de uppdrag jag har med det skulle vara enklare om jag varit statsvetare eller beteendevetare med inriktning mot offentlig sektor. Har jag då varit en bättre politiker? Det är naturligtvis omöjligt att svara på eftersom politik först och främst handlar om förtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar