måndag 2 december 2013

Tankar från pimpelhål

Nappa nån gång!

Orden skriks inombords. Det är pimpelpremiär på en av Hälsinglands många pimpelsjöar. Regnbågarna är ovanligt tröga denna förmiddag. Kanske är det för att det är tunn is som dessutom inte är täckt av snö. Fisken kanske skyggar. Sakta sugs jag in i min bubbla. Jag slappnar av, tankarna far iväg.

Hösten har varit tuff. Kommunens ekonomi är svag och det har byggts upp sen 2008. Det var då kommunens utgifter blev större än intäkterna och ingen har velat se det, varken majoritet eller opposition. Först 2013 verkar det finnas insikt och mod att ta itu med det. En skattehöjning som medger satsningar inom förskola och äldreomsorg samtidigt som det går ut ett tydligt uppdrag att anpassa verksamheterna till de ekonomiska läget. Sura karameller. Oppositionen håller mest på med retoriska grepp istället för att inse allvaret. En läpparnas bekännelse visar det sig när det kommer till förslag och åtgärder. 
 
I torsdagskväll hade vi partimöte med kandidater till riksdag och regionen inför nästa mandatperiod. Jag finns på plats fyra på valberedningens förslag till regionlistan. Det känns stort, spännande och pirrigt. Jag hoppas naturligtvis att jag finns på den platsen när listan fastställs på distriktskongressen i slutet på mars. Jag vill jobba med regionpolitik nästa mandatperiod och jag vill göra det ur ett folkhälsoperspektiv. Folkhälsa är politik och enligt mig är socialdemokratisk politik bästa vägen till en bättre folkhälsa. Det som är spännande när man träffar våra kandidater är hur många jätteduktiga socialdemokrater vi har i vårt län.
Spötoppen vickar till, säsongens första pimpelregnbåge har krokat sig själv. Jag rycks ut ur bubblan och drillar fisken försiktigt. Efter en stund ligger den på isen. En fin fisk.

Egentligen skulle jag inte fiska i put and takevatten. Fiskodlingar sprider övergödning och kan även sprida sjukdomar i de vatten odlingarna ligger. Dessutom sägs det att fiskodlingarna är ett avgörande skäl till att fisk inte släpps förbi kraftverken. Den vilda fisken påstås kunna smitta den odlade fisken med den vilda fiskens sjukdomar. Dessutom får fiskodlaren inte sälja fisken till andra vattensystem än det som odlingen ligger i om man tillåter fiskvandring. Tam fisk blir viktigare än återsällda ekologiska system med vild fisk. Det är en märklig värld vi lever i.

Bubblan sluter sig och tankarna far iväg. 
 

Det är rätt skönt att sitta och fundera när man pimplar. Tankar kan processas och läggas på rätt ställe i ryggsäcken, frågetecken kan rätas ut och batterierna laddas. Jag föredrar flugfiske framför pimpelfiske. Det är oftast mycket folk på isarna, det pratas och det tjoas. I små portioner kan det vara kul att lyssna på allt prat, jag pratar en del själv också. När jag fiska söker jag kamratskap och ensamhet. Där är flugfisket överlägset pimpelfisket. Kamratskapen finns både på isen som efter ån, men själva flugfisket sker i ensamhet och i tystnad. Jag gillar att fundera och det gör jag helst i ensamhet. Det är viktigt att balansera sina funderingar så att de inte övergår till grubblerier. Grubbel är ofta en återvändsgränd och det är svårt att backa. Jag testar ofta mina funderingar på bekanta och vänner. Beroende på responsen tar funderingarna olika vägar och ibland landar de riktigt bra.

Det nappar igen och jag lyckas kroka även den fisken. Med två regnbågar på isen känner jag mig nöjd med dagen.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Jan!

    Det låter mycket spännande att du finns med på regionlistan, det kanske kan bli en bra väg för dig att stärka dig själv och få nya intryck till att bli en ännu starkare politiker. Socialdemokraterna har i vilket fall valt in rätt person <3. Jag önskar dig all lycka Jan!! Du kan gå riktigt långt om du själv vill det, kom ihåg det!!

    Kom alltid ihåg att allt som berikar dig genom att du får tänka eller ger dig tid för funderingar långt i fjärran är bra för dig, det gör dig och dina beslut starkare och ditt sinne får ro <3.

    Skitfiske på dig!!

    Tack!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera