fredag 29 november 2013

Nytt vetande kräver omprövning av beslut

Det verkar som. Segersta och Västansjö skolor får sina friskoletillstånd trots allt. Har tagit del av Skolinspektionens yttranden till förvaltningsrätten och så vitt jag kan förstå så föreligger det inte längre några hinder från Skolinspektionens sida att bevilja ansökningarna. Förhoppningsvis så innebär det att skolstart kan ske till hösten 2014.

Även om jag anser att skolorna egentligen är för små så tycker jag ändå att beslutet är bra. Skolinspektionen gör sin bedömning och det finns ingen anledning att ifrågasätta den utifrån att man kompletterat och rättat till de brister som låg till grund för avslaget.

Friskolorna är nöjda, Segersta byalag är nöjda, Hanebo framtid är nöjda och föräldrarna får möjlighet att välja mellan de små byskolorna och de större skolorna i Kilafors eller i Bollnäs (Granberg resp Kilberg)

Och jag? Jag är nöjd jag med! Beslut ska fattas med gott omdöme utifrån den kunskap man för stunden besitter. När man får ny kunskap eller om förutsättningarna ändras måste man våga omvärdera sina åsikter och fatta besluten utifrån detta.

3 kommentarer:

  1. Små skolor behövs, speciellt i glesbygden, men då måste också resurser tilldelas så att kommunerna har råd med de små skolorna och inte tvingas att organisera skolorna i stora enheter.

    SvaraRadera
  2. Jag som kommenterade var Leo Oras

    SvaraRadera
  3. Det är dilemmat för kommunerna. Man får inte medel från staten till att driva mindre skolor utanför tätorterna och tvingas därför avveckla. Det som jag kan förundras över är att det oftast är centerpartister som lokalt är motståndare till avveckling av byskolor. Centern har nu suttit i regeringsställning sen 2006 och inte gjort ett dugg åt saken trots att dem säger sig värna landsbygd och glesbygd

    SvaraRadera