söndag 22 december 2013

Jultankar om solidaritet

Det är jul, en tid för eftertanke och framtidstro. Under årets mörkaste tid är framtiden ljus.

Karl-Bertil Jonsson är mer aktuell än någonsin. Det svenska samhället har ramlat tillbaka till en tid då tiggare och hemlösa är en vanlig syn på våra gator. Samhället är kluvet. Många lever i ett överflöd, andra är helt utan. Maskorna i välfärdsnätet är så glesa att välfärden knappt fungerar för de som behöver den mest. Men någonting har hänt. Det verkar som vi blivit mätta på prylar och egoism. Barn önskar sig inte julklappar utan en gåva att ge bort till fattiga, busschaufförer delar ut julklappar. Manifestationer mot rasism drar tusentals besökare. Min förhoppning är att egoismens tid är på väg att ta slut och att solidaritetens tid är på väg in. Medelklassen ser hur jobbskatteavdragen vidgat klyftorna i samhället och säger nu stopp. Fler och fler ser konsekvenserna av egoismens politik. Hur ska Moderaternas trianguleringsstrateger förhålla sig till detta?

Jag har en mycket kluven syn på välgörenhet. Välgörenhet oftast en god gärning, men det löser inga problem. Välgörenhet bygger på samhällsstrukturer som gör skillnad på människor. Man tycker synd om de utsatta, därför ger vi dom allmosor. Jag vill inte ha ett välgörenhetssamhälle, jag vill ha ett välfärdssamhälle. Solidaritet är något annat. Karl-Bertil Jonsson är solidaritet. Ett samhälle som bygger på solidaritet ger alla människor möjligheter och lämnar ingen utanför. I ett samhälle som bygger på solidaritet får alla en andra chans, och en tredje, och en fjärde. Det handlar om människosyn. Fogelström har i Stad i världen fångat min syn på solidaritet med några få meningar som etsat sig fast i mitt inre. Henning Nilsson står i slutet av sextiotalet och blickar tillbaka på välfärdsbygget och varför det var möjligt att skapa ett rättvist och solidariskt samhälle.

"Eländet kunde alltså besegras. Det hade inte ens krävt några väldiga offer. Vad som krävdes var egentligen en annan syn, att man bytte ut nåden och välgörenheten mot rättvisa. När rättvisan började tillämpas hade det allmänna välståndet också ökats. Det var knappast någon som fick sämre utan alla bättre."

Jag önskar er alla en God Jul!


2 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Tack skall du ha! Du är en underbar människa <3 <3! Jag håller med dig fullständigt!!

    God Jul till dig och hela din familj!!

    Tack!!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Tänkte sätta mig och skriva ett inlägg kring den förtvivlan och frustration som jag känner. Nu gäller det inte förtvivlan kring min egen situation, jag har fast månadslön och behöver inte längre bekymra mig för egen del just nu. Viktigt dock att leva i medvetenhet kring att arbetslöshet och sjukdom när som helst kan drabba oss alla. Min förtvivlan rör det faktum att jag ser precis det du beskriver. Samtalade med en diakonissa dagen före julafton, vi firade jul tillsammans med vänner när hon beskrev att andelen människor som i desperation kontaktar kyrkan för att be om hjälp med mat till sin familj har ökat lavinartat bara sedan förra året. Förtvivlan gäller också det faktum att en väldig massa människor verkar bry sig främst om sig själva, mitt i Karl-Bertil visningen konstaterar en familjemedlem att i Norge betalar man mindre skatt vid jul och vid sommarsemestern, någonstans tolkade jag det som att skatten mer är ett nödvändigt ont. Även om väldigt många fortfarande inte ser hela bilden, alltså drar den slutsatsen att det vi ser är en konsekvens av ett annat samhällssystem med sänkt skatt så ser även jag en ljusning. Människor börjar få upp ögonen för hur det ser ut i allt högre utsträckning. Ditt inlägg satte huvudet på spiken för mig, jag finner inte längre något behov av att själv uttrycka något som så tydligt beskriver det jag känner.

    SvaraRadera