söndag 8 december 2013

Socialdemokratin och jag

Jag är socialdemokrat. Jag har levt snart 50 år och för varje dag stärks jag i min socialdemokratiska identitet. Socialdemokratins styrka ligger i våra värderingar och i vårt förhållningssätt till politik och samhälle. Jag känner mig helt hemma i socialdemokratins lite tråkiga men framgångsrika värld. Mitt engagemang inom socialdemokratin är lika mycket en inre resa jag gör för min egen skull som en kamp för ett rättvist och solidariskt samhälle. Det innebär inte att jag okritiskt sväljer allt inom dagens socialdemokrati. Det finns jättemycket jag vill förändra. Därför är jag aktiv i partiet. Jag är en samarbetsmänniska, jag tror att samarbete och samverkan är en förutsättning för utveckling. Låser man sig för hårt till ideologiska ståndpunkter blir det svårare att nå resultat, man fastnar innan man tagit första steget. Ideologi och grundvärderingar ser jag som en kompass. Det är inte alltid den rätta vägen är rakt fram. Oftast måste man ta omvägar för att nå dit man vill. Kompassen pekar mot målet men kartan bestämmer vilken väg man tar. På ytan kan socialdemokratin av vissa upplevas inte alls lika tydligt vänsterideologisk som exempelvis Vänsterpartiet men på djupet är vi väl rotade till vänster på den politiska höger/vänsterskalan.


Det som hänt de senaste åren (i alla fall enligt mitt sätt att se det) är att Moderaterna i retoriken närmat sig socialdemokratin. Därför uppfattas avståndet mellan socialdemokrater och moderater som litet, men den som skrapar på den moderata retoriken finner stora skillnader mellan den förda politiken och bilden av den förda politiken. Man finner också stora ideologiska skillnader mellan socialdemokrater och moderater. Moderater låter som sossar men beter sig som moderater medan socialdemokrater låter som socialdemokrater och beter sig som socialdemokrater. En annan sak som också hänt är att konsumtionssamhället trängt bort det politiska samtalet. Det har gynnat Moderaterna och missgynnat Socilademokraterna. Det politiska samtalet är viktigt om man ska ta sig igenom kaskaden av retorik och fernissa för att kunna skapa sig en bild över vilket samhälle de olika partierna egentligen vill skapa. Moderaterna vill inte att man skrapar på deras yta eftersom det gamla högerpartiet finns därunder.


Jag har därför svårt att förstå de krav på att vi socialdemokrater ska tydligt positionera oss till vänster gentemot Moderaterna. Ska vi vi verkligen förändra vår politik bara för att Moderaterna förändrat sin retorik så att den ibland låter som socialdemokratisk politik? Det som måste ske är att det måste tydliggöras att det är skillnad på moderat retorik och moderat politik. Och naturligtvis måste vi socialdemokrater bli tydligare i vår politik. Den tydligheten ser jag i Framtidskontraktet. Om vi vrider vår politik bort från socialdemokratins värderingar, bort från samarbete och pragmatism så är det troliga att de som vinner på det är Moderaterna.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Jag är tacksam att du tar dig tid att förklara så man förstår. Jag förstår ditt resonemang och jag håller absolut med dig. Ni måste absolut bli mer tydliga med er politik och förklara bättre hur saker hänger ihop och varför det är så.

    Bra att du är redo för skidåkning också, hoppas att du åker om mig i spåret nån dag eller kväll, jag är stolt över dig!!!

    Tack!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Detta talade även Suhonen om i Gävle. Kan inte mer än stämma in i det du skriver. Svårigheten för oss är precis det du beskriver. Jag kan tycka att den största utmaningen är att för att förstå vissa ställningstaganden så behövs ett helhetsperspektiv, man måste leva med de socialdemokratiska värderingarna.

    SvaraRadera