söndag 15 december 2013

Häng med

Häng med på Asta Kask på Kulturkvarteret den 15 mars! Uppmaningen kom från en kompis. Vet inte, svarade jag. Det känns en smula patetiskt om ett gäng gubbar ska skrika Ringhals brinner i ett tåg som redan gått. Dom kan aldrig uppbringa den energi som krävs för att de ska prestera som när dom var som bäst, dessutom vara Asta aldrig ett av mina favoritband.

Jag har lite svårt för det där med att band från min ungdom fortfarande spelar eller har återuppstått. Punken var pubertal energi och ungdomsrevolt. När man blir äldre är det svårt att få till just den känslan även om det på ytan låter nästan likadant. jag skulle antagligen bara bli besviken. Hade lite av den känslan när jag såg UK Subs, 999 och Sham 69 på 80-talet. Hjältarna var trötta redan då. Om andra får ut något av att se sina gamla hjältar är det naturligtvis upp till dom, men mig ger det inget.

För mig är musiken mycket viktig, men inte så viktig att jag fortfarande hänger med i svängen. Jag har väl egentligen inte hängt med sen tidigt 90-tal och De Lyckliga Kompisarna. Idag lyssnar jag förutom på mina gamla hjältar helst på Thåström. Har även funnit en del för mig nya hjältar, Johnny Cash, Cornelis, Allan Edwall, Stefan Sundström mfl. Det är få av mina gamla hjältar som lever upp till mina krav, Thåström är en av få. Han tar tag i mig på ett sätt som ingen annan gör. Han tar sig under mitt skinn och uttrycker mycket av mina egna känslor.

Att lyssna på mina favoritband berättar jag för mig själv vem jag är och vem jag varit och sånt leker man inte med. Jag är den jag är och jag är den jag en gång var. Jag vill hela tiden utvecklas även om mina rötter är väl förankrade i den mylla som skapades av tiden och musiklivet från slutet på 70-talet och 10 år framåt. Jag behöver inte se artisterna igen, jag har inget behov av att försöka återuppleva känslan från ungdomsåren, jag vill framåt.  Flugfisket och politiken ger mig det jag behöver.

Jag kanske hänger med ändå. Kanske träffar jag någon gammal kompis att ljuga ihop några gamla minnen tillsammans med.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Självklart så skall du hänga med, likasinnade kommer ju faktiskt och ni har säkert nånting kul att prata om före, i paus och efteråt. Du har andra verktyg idag, men bara för kul så kan man återuppleva det gamla, för även det kan vara utvecklande då man kan få nya vinklar som man inte tänkt på tidigare....

    Grattulerar till rödingsfångsterna idag. jättekul ju!!

    Skitfiske på dig!!!

    Tack!!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Blir säkerligen drag på Asta Kask. Öppna sinnena och skippa fördomarna :D

    SvaraRadera