tisdag 10 december 2013

Julreklamilska

Pouges fantastiskt vackra Fairytale of New York har blivit en del av Tele 2 julreklam. Det retar mig, jag blir helt enkelt förbannad. Något borde vara heligt, inte minst i jultider. Låten inleds med följande textrader

"It was Cristmas eve babe, in a drunktank, an old man sid to me, wont see another one, and then i he sang a song, The rare old mountain dew, I turned my face away and dreamed about you".

Vad fan har det med mobilabbonemang att göra? En människa som ligger på julaftonskvällen i en fyllecell, som har förlorat allt och drömmer om förlorad kärlek ? Det är smaklöst, skamlöst och ett skäl att aldrig mer ens fundera på ett abbonemang hos Tele 2. Jag är rätt känslig över sådant. Musik är för mig mer än underhållning, bra musik har själ, är konst som lever sitt eget liv. Bra musik är inget som man behandlar hur som helst och som kan användas för att kränga skitprodukter.

Siba hade en reklamfilm för nåt år sen där musiken kom från Nationalteatern. Det blir heller inga fler produkter därifrån i mitt hem. Mina gamla hjältar säljer inte sin själ för pengar hur som helst. Det kan rent kommersiella artister göra. Pouges var aldrig kommersiella på det sättet även om de fick en stor hit med Fairytail of New York. Nationalteatern var definitivt inte kommersiella. Jag hoppas att det är skivbolagen och inte artisterna som sålt låtarna till reklamfilmerna, annars blir min besvikelse dubbel.

Shane Mac Gowan är idag en bortglömd låtskrivare som under 80-talet skrev några riktigt bra låtar tillsammans med The Pouges. Om det inte vore för just Fairytail of New York hade nog få kommit ihåg honom och Pouges idag. Tyvärr så söp och knarkade Shane bort sin låtskrivartalang.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Jag håller med dig till fullo! När man skapar reklamfilmer så står det i avtalen mellan musikbranschen och reklamindustrin att upphovsrättsinnehavarna skall kontaktas och tillfrågas angående samarbete, exakt hur det är i detta fallet vet jag inte.
    Källa: http://www.ncb.dk/se/01/1-2-2.html

    Jag är glad och stolt att du säger vad du tycker!!

    Tack!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, man blev liksom förvånad över valet.

    SvaraRadera