onsdag 18 december 2013

Ansvarstankar

Jag gillar att ta ansvar. Har skrivit det förr och kommer troligen att skriva det fler gånger. Efter kvällens kommunfullmäktigesammanträde undrar jag en del över det här med ansvar. Är vi politiker till för medborgarna eller för oss själva? Min förhoppning är att det är en blandning för de flesta. Om det inte ger mig någonting att syssla med politik så vore det meningslöst att hålla på. Men uppdraget är att företräda medborgarna och sitt parti, det får aldrig glömmas bort. Bandyhallsdebatten får mig att tvivla. Alla utom Centerpartiet säger att man vill ha en bandyhall, men alltför många vågar inte ställa sig bakom beslutet. En del verkar ha dolda agendor. Företräder man privata intressen eller medborgarna? Man företräder definitivt inte bandyn, inte heller medborgarna. Det verkar mer som man företräder privata intressen. Att lura på bandyn och medborgarna en hall som bandyn aldrig kommer att ha råd att vara i är oansvarigt oavsett snacket om synergieffekter. Vilket privat bolag kan få in intäkter i en bandyhall om man först måste köpa Sj-området för 15 miljoner, sanera det för i värsta fall uppemot 20-30 miljoner, riva befintliga byggnader för kanske 10 miljoner, fixa infrastruktur och trafiklösningar för några miljoner, påla marken för någon eller några miljoner innan man överhuvudtaget kan börja bygga hallen? Investeringar på 50-60 miljoner som inte ger en enda krona i intäkt. Det krävs en rejäl omsättning och en en ordentlig vinst om man ska få ihop pengar för att täcka kapitalkostnaderna för förberedelsearbetet. Därefter ska det byggas en hall för runt 80 miljoner vars drift finansieras av skattemedel, en restaurang som ska bära sina egna kostnader och ge ett överskott som kan investeras i bättre bandy. Ett orealistiskt luftslott som har dödat bandyn om det blivit verklighet. Kan det kallas att ta ansvar?

Att ta ansvar innebär för mig att kommunen säkerställer att bandyn ges reella förutsättningar att utvecklas och det gör man genom att bygga en hall som bygger på realistiska bedömningar. Det blir långsiktigt hållbart för såväl bandyn som för kommunen. Tack och lov är den politiska majoriteten i kommunen ansvarsfulla. Jag kan även respektera Centerpartiet för sin hållning i frågan. Övriga partier betraktar jag som aningslösa och oansvariga, alla fall i den här frågan. Det är lätt att bli trött.

3 kommentarer:

  1. Är platsen bakom Solrosen ett alternativ för hall? Då kunde man även ha en konstfryst plan där man idag spolar en is.

    SvaraRadera
  2. Hej Jan!

    Jag håller med dig i ditt resonemang. Det klokaste är en hall som både föreningen och kommunen har råd med, anser jag. Jag anser dock att det är bra att det skjuts upp ett tag så att kommunens ekonomi kan ordnas upp.

    Tack för igår kväll och för att du finns!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  3. Processen har nu gått så långt att det är dags för beslut, andra placeringar har utretts, men inte Solrosen. Det skulle ta några år att först utreda och om det skulle vara möjligt att bygga där och sen få till ett bygge. Bandyn har inte tid med nya utredningar, bandyn behöver en hall och den behövs nu.

    SvaraRadera