fredag 20 december 2013

Aningslöshet eller strategi?

Folkpartiesten Peter Nordebo ställde en fråga till kommunlarådet ang Lust & Läras planerade utvidgning och hur den frågan ska hanteras, om det blir föremål för politisk prövning. En relevant fråga där vi socialdemokrater har en lite annan syn än vad FP har. Det är inga problem ur ett samarbets perspektiv att vi ser en del frågor olika inom majoriteten. Det har inte försvårat vårt samrabete och det kommer heller inte att försvåra samarbetet för återstoden av mandatperioden. Det som bekymrar mig är att oppositionspartierna applåderar Nordebo när han hävdar att kommunen inte ska stå ivägen för en friskolas utveckling.

Dessa applåder kan tolkas som om oppositionen föredrar friskolor framför kommunala skolor och därför ser ner på kommunala skolor. Eftersom jag vet att så inte är fallet menar jag att applåder på detta sätt är aningslösa. Uppdraget som kommunpolitiker är att stå upp för den kommunala skolan i ord och handling oavsett vad man har för ideologisk utgångspunkt i fråga om friskolor. Vi glömmer ibland bort vilka signaler vi sänder ut i tal och i skrift, i ord och i handlingar. Jag gör det ibland, men jag försöker tänka på det i allt jag gör. Jag har själv blivit påmind av en del lärare hur jag uppfattats när jag uttalat mig eller när jag skrivit insändare. Ibland har jag uppfattats tvärtom gentemot mina intentioner, vilket fått mig att börja tänka efter. Sen anser jag dessutom att det är aningslöst att inte vilja belysa eventuella konsekvenser för den kommunala 7-9 skolan, men det är utifrån detta perspektiv en helt annan fråga.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag håller med dig fullständigt. Jag tycker för övrigt att kritiska frågor inom kommunledningen borde kunna diskuteras sinsemellan, inte öppet på ett KF, det är jag besviken på faktiskt.

    Jag läste din insändare tidigare i veckan, du är fantastisk på att uttrycka dig väl och så man fattar, bra jobbat!!

    Tack!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera