torsdag 5 december 2013

Bandyhallsfunderingar

Vill Bollnäspartiet verkligen att det byggs en bandyhall i Bollnäs? Jag anser frågan vara berättigad efter eftermiddagens sammanträde med kommunstyrelsen. Man pratar fortfarande om SJ-området och positiva synergieffekter. Fast utan att redovisa en enda effekt i kronor och ören som motiverar en högre investeringskostnad, byråkratiskt trassel med trafikverket som troligen försenar eller kanske tom omöjliggör ett bygge där. Man verkar inte ens ha fattat att kommunfullmäktige redan för ett år sen beslutat att hallen ska ligga på Sävstaås om den ska byggas. Olov Nilsson Sträng hävdar att föreningen egentligen inte vill ha hallen på Sävstaås och hoppas att bandyn vågar säga det offentligt. Hoppas att Olov har fel där. De blev jättesura på mig när jag sade att det inte blir någon hall på SJ-området, utan att den ska byggas på Sävstaås, punkt slut!

Jag anser att en hall ska byggas och att det är bråttom. Ishockeyn flyttade inomhus på 60-70 talet och nu är det bandyns tur. Byggs ingen hall dör bandyn som elitidrott i Bollnäs. Tyvärr visade dagens underlag att vi måste gå ut och göra en ny upphandling. Skälet är att det bara fanns ett giltigt anbud. Det anbudet var dessutom för högt. Om Bollnäspartiet och övriga oppositionspartier verkligen värnar bandyn i Bollnäs måste de släppa SJ-området och bidra till en bra lösning på Sävstaås. Gör dom inte det sviker dom bandyn.

2 kommentarer:

  1. Vilka krav hade kommunen ställt?

    SvaraRadera
  2. Har inte samtliga skallkrav framför mig, så jag vågar inte svara. Måste ha upphandlingsunderlaget för att kunna redovisa dessa. Kommunstyrelsen fick redovisat varför ett av anbuden diskvalificerades.

    SvaraRadera