måndag 5 september 2016

Om varför jag gillar Babel

Ett av mina favoritprogram på tv är Babel. Jag läser sällan de böcker och de författare som fyller Babels innehåll. Ändå är Babel en av mina favoriter.

Det handlar om samtalet. Jag saknar samtal och reflektion. Idag är det mest debatt, i bästa fall diskussion. Världen jag lever i är i mångt och mycket en märklig värld. Fakta blir till lögner och undantag blir till regel. Rubriker och klick styr. Samtal ger varken rubriker eller klick. Jag blir ibland så trött på förvridna fakta som i vissa fall passerar lögnens gräns. Behöver man spä ut sin åsikt med lögner eller förvridna fakta har man troligen en dold agenda. Idag verkar dolda agendor dominera.

Därför gillar jag Babel. En timme i veckan för samtal och reflektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar