måndag 26 september 2016

Måndagsmorgontankar en vanlig vecka

Måndag morgon. En ganska vanlig vecka. Går igenom kalendern och planerar veckan. Jag brukar göra det på söndagskvällar. Idag har jag inget inbokat i Gävle och kan därför arbeta hemifrån. Därför planerar jag veckan måndag morgon istället. Allt jag behöver för att jobba hemifrån är min Ipad och min telefon.

Idag är det kommunfullmäktige. Jag brukar komma sent till fullmäktiges sammanträden eftersom det börjar kl 17.00 och tåget kommer in 17.17. Tisdagar har vi rådsberedning då vi regionråd går igenom aktuella frågor. Onsdag är det sammanträde med regionstyrelsen. Ska också träffa vår nya partisekreterare Lena Baastad. Torsdag är det möte med Bollnäs/Rengsjö socialdemokratiska förening och på fredag är det kommunsamråd.

Jobbar jag hemifrån hinner jag också med lite andra ärenden, sånt jag normalt inte hinner. Som ordförande i Hans Lidman Sällskapet ansvarar jag för medlemsutskick. Postens servicegrad har försämrats under min tid som Sällskapets ordförande. Tidigare han jag med att lämna in utskicken eftersom Posten var öppen till kl 18.00. Numera är det öppet mellan 15.00-17.00. Det krånglar till det en del för mig och då är det skönt att kunna styra sin kalender.

Det är naturligtvis inte bara jag som påverkas av den försämrade servicen. Ska man kunna bo och leva i hela landet måste det finnas en fungerande samhällsservice i hela landet.  Borgerliga partier, främst Moderaterna menar att marknaden ska stå för stora delar av den servicen. Jag menar att det synsättet inte funkar. För att en marknad ska fungera krävs ett kundunderlag som tillgodoser marknadens behov. Det gör det inte på landsbygden och på mindre orter. Stängningen av Handelsbankens kontor är det senaste exemplet på detta.

Tittar på morgon-tv när jag äter frukost. Man pratar om kvällens debatt mellan Hillary Clinton och Donald Trump. Som många andra oroas jag av presidentvalet i USA. Politik är viktigt, det får inte reduceras till nån slags reality-såpa. Nu verkar förväntningarna vara stora på att Trump ska leverera sin vanliga smörja med rasism och kvinnoförtryck. Det är i sanning en märklig tid vi lever i.

Onsdagens regionstyrelse har en del viktiga frågor att avhandla, bland annat investeringar på Hudiksvalls sjukhus men också ett intressant projekt, Utveckling i strömmande vatten. Projektmedel till miljöåtgärder i delar av Ljusnan, Voxnan och Gimån i Jämtland. Region Gävleborg föreslås gå in med 1,8 miljoner, 2,1% av hela kostnaden på nästan 85 miljoner kr. Då kan man göra otroligt mycket, bland annat återställa vattendragen från de skador flottledsrensningen orsakat.

Trots att det är intressanta frågor att behandla på onsdagens regionstyrelse vet jag inte om jag ser fram emot sammanträdet. Det har varit ganska dålig stämning på de senaste mötena. Föga konstruktivt. Sjukvårdspartiets Stig Zettlin kallade oss maktfullkomliga babianer på förra veckans fullmäktige. Jag är också trött på att man från vissa oppositionspartier i brist på egen politik ägnar sig åt billig populism. Politik är inget spel, ingen realitysåpa. Politik är på riktigt. Som oppositionsparti borde man förutom att granska och kritisera majoritetens politik ta fram en egen politik. Då ges medborgarna möjlighet att granska de olika alternativen. Uttryck som maktfullkomliga babianer hör inte hemma i en politisk församling. Skämmes tammefan!

Även vanliga veckor har sin charm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar