torsdag 15 september 2016

När alla säkringar brinner

Jag avskyr ohederlighet. Det jag uppfattar som medveten ohederlighet får samtliga säkringar i min skalle att explodera. Det hände på regionstyrelsen senast. Det är fel av mig och synnerligen oproffesionellt. En klen tröst i sammanhanget är att jag är medveten om den bristen. Jag måste lära mig att agera proffsigt även när propparna går.

I vardagen är det sällan några problem. Jag stöter nästan aldrig på ohederliga människor eller ohederligt beteende i min vardag som politiker. De flesta är hederliga och har ärliga avsikter oavsett partifärg.

Bakgrunden till att det säkringarna gick är följande. På förra regionstyrelsen hade påstod Patrik Stenvard (M) att regiondirektören hade satt sig över ett av styrelsen beslutat investeringsbeslut. Regionstyrelsen beslöt att lyfta frågan till styrelsens fastighetsutskott där Stenvard ingår. Där finns möjlighet för Stenvard och oss andra att fördjupa sig i frågor och detaljer på ett helt annat sätt jämfört med vad det går i styrelsen. Tiden och mängden av ärenden begränsar.

Stenvard deltog inte på fastighetsutskottet, varför vet jag inte. Inte heller hans ersättare närvarade. Vi en redovisning av det aktuella investeringsbeslutet och listan över investeringar gicks igenom. Smärre investeringar kan regiondirektören besluta om utan att de behöver gå till styrelsen. Redovisningen visade att Stenvards påstående var felaktigt. Det handlade om ett beslut inom regiondirektörens mandat. Stenvard hade helt enkelt missuppfattat det hela.

På det senaste styrelsesammanträdet lyfte han åter frågan eftersom han inte kunde delta på utskottet. Han framhärdade sin felaktiga uppfattning. Då brann det hos mig och jag överreagerade. Jag menar att han fått sin chans att sätta sig in i frågan och fått svar på sina frågor men valde att prioritera annat. Eftersom han inte kunde närvara på utskottet hade han istället för att kasta falska anklagelser mot majoritet och regiondirektör kunna lyfta telefonen och ringt till regiondirektören eller fastighetschefen och ställt sina frågor och då fått samma svar som vi fick i utskottet.

Hans agerande gör mig övertygad om att han egentligen inte är intresserad av att få svar på sina frågor. Hans syfte är något helt annat, nämligen att misstänkliggöra majoritet och i det fallet regiondirektören. Fult och direkt ohederligt. Kan man inte driva politik ärligt och hederligt bör man ta sig en rejäl funderare över vad man egentligen håller på med. Jag är övertygad om att Stenvard ägnar sig åt medveten smutskastning av majoritet och regiondirektör eftersom han och moderaterna saknar en egen politik i regionen. Det räcker inte att bara ha en egen budget.

Som ni märker på detta inlägg är jag fortfarande irriterad. Lugnar ner mig med Thåström på hög volym. Textraden "Jag är enkel man i en konstig värld" hugger sig fast och fungerar som läkande för säkringarna som brann.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag har ingen aning om vad du och han sade och vad som hände, så jag kan inte bedöma om det var rätt eller fel av dig. Jag är stolt över dig och dina värderingar och har fullständig respekt för att du reagerar på det som du tycker är fel, det skall du ha heder för att du gör.

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera