fredag 23 september 2016

Morgontankar från Storforsen

Är på konferens med de socialdemokratiska skogslänen, de sex norra länen. Vi är på Storforsen hotell utanför Älvsbyn i Norrbotten. Storforsen är en mäktig plats. Forsen eller fallet är mig veterligen landets största outbyggda fors.

Frågor som diskuterats under konferensen är bland annat energi och infrastruktur. Det väcker en hel del tankar och mina tankar idag handlar om nödvändigheten om att miljöanpassa vattenkraften. Det är en på papperet enkel fråga, men vore den så enkel så vore naturligtvis en ny lagstiftning på plats som säkerställer att framtidens vattenkraft är miljöanpassad med fiskvägar för upp och nedströmsvandring och en skonsam reglering av vattendragen.

Nästa år är det partikongress för oss socialdemokrater och jag kommer därför att ta tillfället i akt att skriva ett par motioner som handlar om nödvändigheten av att miljöanpassa vattenkraften. Den småskaliga vattenkraften behövs inte längre och kan därför fasas ut. Detta bör göras på ett så smärtfritt sätt som möjligt för ägarna, som ofta är små bolag eller enskilda som saknar ekonomiska förutsättningar för att med egna medel återställa vattendraget. Någon form av fond bör därför inrättas.

Den storskaliga vattenkraften är knepigare och därför svårare att miljöanpassa. Många är oroliga att svensk basnäring som stålindustri och pappersindustri tappar i konkurrenskraft om vattenkraften miljöanpassas. Man tror att det i värsta fall leder till elbrist och högre priser. Elbrist behöver vi inte oroa oss för och priserna sätter marknaden. Idag säljs norsk vattenkraft där fiskvägar och mer skonsam reglering redan finns på den gemensamma nordiska elmarknaden. Mig veterligen är den vattenkraften lönsam,

Ljusnan som jag räknar som min älv är en utmärkt älv att använda som testälv vid en miljöanpassning av vattenkraften. Så gott som laxens alla lekbottnar finns kvar och det finns gott om sidovattendrag i form av åar och bäckar för havsöringen att vandra upp och leka i. I dessa vattendrag kan även ålen vandra och leva fram till dess att den ska tillbaka till Sargassohavet för lek. En miljöanpassad vattenkraft i Ljusnan skulle dessutom skapa förutsättningar för en ökad besöksnäring i form av sportfisketurism. Har läst en rapport som menar att potentialen för Ljusnan är minst 100 miljoner kr i årliga intäkter. Intäkter som stannar i bygden och som på så sätt bidrar till en bättre skola och bättre äldreomsorg för oss som bor efter Ljusnandalen.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag är stolt över dig, jag håller med dig!

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera