tisdag 21 januari 2014

Twittertankar

Jag fixar inte Twitter. Känner mig obekväm i såväl formatet som miljön helt enkelt. Kan uppskatta en del diskussioner som förs där men har svårt att finna min form, mitt språk. 140 tecken är för svårt för mig. Jag vill ibland fördjupa mig och reflektera och det klarar jag inte av på 140 tecken. Andra klarar av det och dessa följer jag med både intresse och glädje. Kanske hjälper det mig att finna mitt språk och mitt anslag. Alla personliga små kommentarer om allt från tv-program till feber och förkylningar kanske är viktigt för de som byggt personliga nätverk på Twitter men är inget för mig, varken att skriva eller att läsa om. Ofta verkar de politiska debatterna gå ut på att med olika retoriska grepp vinna debatten istället för att väcka intresse för frågan. Jag upplever det ofta som onödigt aggressivt, kanske är det formatet som stimulerar aggressivitet? Vem vinner egentligen på den aggressiva tonen? Man får kanske ryggdunkar av sina följare, men har debatter av den typen verkligen fört frågan framåt? Det som jag kan se som positivt med den aggressiva tonen är att den avslöjar personerna och deras värderingar. Ibland är det positivt och ibland gör det mig besviken. Jag kommer att jobba med mig själv och förhoppningsvis finner jag mitt språk, mitt anslag så att jag kan bli mer aktiv. Behöver också lära mig vilka debatter jag ska delta i, debatter som går ut på att väcka intresse för frågan och inte debatter där syftet är att förgöra debattörerna med härskarteknik och diverse retoriska grepp. Det får jag nog av i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag förstår dig fullständigt, och jag håller i stort med dig.

    Jag föredrar dina bloggar i alla lägen, för där kan du uttrycka dig precis så man förstår och du kan ge en bättre bild av vad du menar och vill säga, sånt är jättesvårt på Twitter. Men jag tror också att det är viktigt att du finns på Twitter, du är en viktig person, därför bör du också synas. Jag tror att det bästa du kan göra är att se på dem som är mest aktiva och titta på deras språk och sedan överföra det till ditt eget, för de kan det här och de vet hur man kan göra. Ett tips är att du tar kontakt med partiets enhet för sociala media, jag har varit på en föreläsning av dess chef för några år sedan, han sade att där kan partiets medlemmar få enormt med hjälp med allt, tag gärna kontakt med dem.

    Kul att det går bra för dig med skidåkningen, jag kollar och jag blir imponerad!

    Tack!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera