onsdag 15 januari 2014

Kommunens bästatankar

I november deltog jag på en aktivitet arrangerad av Företagsringen. Framtiden i våra händer hette aktiviteten, det var olika föreläsare som gav sin bild på hur man bäst tar tillvara den kompetens som finns och hur man på bästa sätt utvecklar en kommun eller en region. Näringslivschefen i Trosa berättade hur man jobbade där för att utveckla Trosa kommun. Bland det viktigaste är att alltid tala väl om sin kommun. Det ger en positiv bild av kommunen, vilket underlättar företagsetableringar och ger ett bra näringslivsklimat. Jag tror på det. Jag ser samma resonemang när man diskuterar skolan. Om vi politiker lägger politiken åt sidan och skapar långsiktiga överenskommelser om skolan skapar vi arbetsro åt skolan och därmed bättre förutsättningar för en bättre skola.

Hur kommer vi politiker då dit? När börjar vi föra konstruktiva samtal och debatter om kommunens utveckling? Vi vet ju att den debattnivå vi har idag egentligen bara spär på politikerföraktet. Kan det vara så illa att vi sätter oss själva före kommunens bästa eller är det så att vi har så dålig självkänsla att vi inte litar på medborgarnas eftersom vi inte litar på oss själva? Jag tänker ta dagens insändare i Ljusnan från Åsa Äng-Eriksson som exempel. Insändaren handlar om att det är klokare att satsa på en bandyhall på SJ-området. Jag har inga problem med att Åsa har den åsikten även om jag inte delar den. Det jag har problem med är tonen i insändaren, raljerandet, svartmålningen av nuvarande kommunledning osv. Knappast konstruktivt och utvecklande för kommunen. Åsa är en så pass skicklig politiker att hon hade kunnat formulera en bättre insändare med samma innehåll.

Jag menar att kloka kommunpolitiker lyfter fram fördelarna med sin egen politik utan att nedvärdera och förlöjliga sina motståndare. Medborgarna är kloka nog att själva värdera oss politiker. Jag menar också att det är allas vårt ansvar att tala väl om vår kommun. Oavsett om man är moderat eller bollnäspartist så måste man ju se att det mesta som sker i vår kommun är bra saker. Vi går emot trenden när det gäller nyföretagande, vi blir nominerade till årets nyföretagarkommun, flera av våra lokala företagare gör stora framtidsinriktade satsningar. Vi får priser som årets kulturkommun, årets jazzkommun, vi är med i olika tv-program, senast var matlagning med Hanna Hedlund. Listan kan säkert göras längre men poängen är förhoppningsvis tydlig.

Även jag trillar dit ibland. Det är svårt att besvara insändare av den sort Åsa Äng-Eriksson skriver på ett klokt och respektfullt sätt. Det är lättare att besvara den i samma ton. Jag har i alla insikten om bristerna i ett sådant agerande. Hoppas bara att det gör att mitt handlande blir bättre av den insikten.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Nackhåren reste sig på mig skall du veta när jag läste, inte av rädsla, utan av en enorm stolthet <3.

    Om inte ni politiker oavsett parti talar gott om allting här i vår kommun, vem tusan skall då göra det, isåfall kan vi bomma igen allt här och bege oss härifrån eftersom allting bara är skit. Det är tillåtet att ha kritik, men då är konstruktiv kritik att föredra, inte bara vrida ur skurtrasan på allting så fort tillfälle ges. Mycket bra att du säger vad du tycker Jan, och att du har koll på dig själv och ditt eget agerande, all heder till dig!! <3

    Du är grym på skidorna, jättekul att se, ännu mera stolthet du <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera