onsdag 8 januari 2014

Friskoletankar med anledning av Lust & Läras dominans i centrala Bollnäs

Jag är inte generell motståndare till friskolor.Friskolor behövs som ett komplement till den kommunala skolan. Däremot är jag kritisk till nuvarande friskolesystem eftersom det påverkar skolan och eleverna negativt. Dagens system skapar segregering, vilket är negativt för samhället i stort. Vi ser det även i Bollnäs där friskolan Lust & Lära har en dominerande ställning. Jag tycker inte att Lust & Lära är en dålig skola, men eftersom den finns i min kommun får den exemplifiera några av de brister jag ser i systemet.

För det första är inte alla elever välkomna att börja på Lust & Lära. Endast de elever vars föräldrar varit förutseende nog att i god tid ställa sina barn i Lust & Läras kö är välkomna. De som är nyinflyttade till kommunen kan  inte välja Lust & Lära till sina barn eftersom de hamnar sist i kön. Fler och fler har valt att placera sina barn i kön redan när de är nyfödda för att på så säkra en plats på Lust & Lära. Om samtliga föräldrar skulle göra så kan det innebära att elever födda sent på året inte är välkomna eftersom platserna redan är fyllda.....

För det andra så är kommunen skyldig att betala ut skolpeng som ska täcka kostnader för lärare, lokaler och annat oavsett om Lust & Lära har behov av pengarna eller inte. Lust & Lära kan då välja mellan att öka lärartätheten, satsa på läromedel, lokaler, skolmat eller så kan de välja att ta ut överskottet i vinst. Nu när man bestämt sig för att ta in 36 elever till i samma lokaler innebär det att man får ut 36 x lokalpeng (ca 16 400) per elev för kostnader man inte har. Man då öka sin vinst med nästan 600 000 kr utan att så att säga göra rätt för den.

För det tredje så innebär 36 elever till till Lust & Lära att kommunen måste omfördela skolpengen från den kommunala skolan till Lust & Lära vilket innebär sparkrav på 36 x skolpeng per elev (81 278 kr inkl lokalpeng), sammanlagt ca 2,9 miljoner kronor för den kommunala skolan. En besparing som drabbar den kommunala skolan.

Är man moderat eller bollnäspartist verkar man inte ha några problem med ovanstående. Det är helt ok för dom att alla elever inte är välkomna till Lust & Lära eller att Lust & Lära kan ta ut vinst på skattemedel på grund av ett generöst och i grunden felaktigt system, samt att kommunen tvingas till stora besparingar inom den kommunala skolan. Jag som socialdemokrat har stora problem med detta, eftersom jag menar att det skapar segregering och är ett onödigt slöseri med skattemedel. Detta oavsett om Lust & Lära är en bra skola eller inte.

Jag vill se ett friskolesystem där den kommunala skolan och friskolan får mer lika villkor. Närhetsprincipen borde gälla som huvudregel även för friskolan. Det innebär att varje skola oavsett huvudman har sitt upptagningsområde. Det innebär också att varje skola oavsett huvudman ska vara skyldig att ta emot samtliga elever inom upptagningsområdet. Det fria skolvalet ska gälla i mån av plats så som det gäller på de kommunala skolorna idag. Detta borde minska risken för segregering rejält. De skolor (oavsett huvudman) som har annan pedagogisk inriktning, där närhetsprincipen inte kan tillämpas ska också vara skyldiga att ta emot samtliga elever som väljer den skolan. Rätt till skolskjuts och annat kan vara sätt att ge samtliga elever förutsättningar att välja skola med alternativ pedagogik.

För att detta ska vara möjligt så måste kommunen få ett större inflytande över etableringsrätten av friskolor. Kommunen måste kunna säga nej till en friskola om det finns goda skäl till detta ur kommunens perspektiv. Vi måste också skapa ett nytt sätta att finansiera friskolor så att de inte får ersättning för sånt de inte har några kostnader för. Vinstbegränsning är också en självklarhet för mig. Vinst får inte gå före kvalitet i undervisningen.

7 kommentarer:

  1. Synpunkter jag hört efter min återkomst till Bollnäs gäller framför allt bemötandefrågor, drogproblematiken på Torsbergsskolan, och professionellt ledarskap. Kanske skulle vara bra med en ledaröversyn och en utredning varför friskolorna är bättre med samma skolpeng, oavsett var den hamnar. Föräldrar som ställer sina barn i kö tidigt är oftast de föräldrar som engagerar sig i sina barns skolgång och inte är nöjda med den kommunala verksamheten. Bemötandet är det som oftast kommit upp när man frågar varför de placerat sina barn på Lust & Lära. Intressant och se om det ökade antalet påverkar betygen negativt.

    SvaraRadera
  2. Viktiga frågor du tar upp och som kommunen naturligtvis arbetar med att förbättra. Eventuella brister som kan finnas i den kommunala skolan har ingenting att göra med de brister som finns i regelverket som styr friskolor, vilket min blogg handlar om.

    SvaraRadera
  3. Hej Jan!

    Jag håller med dig i grunden och håller även med Mona ovan.

    Det är ni som sitter i BUN idag som styr hela den kommunala skolan i Bollnäs framtid, den måste bli mer attraktiv och betydligt bättre för att kunna svara upp mot Lust & Läras betydligt högre kvalitet och resurstilldelning. För barnens skull <3

    Jag tycker att ni skall ta tag i det här nu och göra allt vad ni kan! Jag ber er!!

    Tack!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  4. Kloka tankar och åsikter som jag delar till 100%. Detta även om jag personligen fortfarande är lite skeptisk till friskolesystemet av flera skäl. Naturligtvis ska fokus ligga på att skolan ska vara likvärdig, det är ju inget som säger att kommunen driver bättre skolor än en privat aktör, dock tror jag att det blir svårt att uppnå just den där likvärdigheten ur flera perspektiv.

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt i det du säger från det kommunala perspektivet, men allt går han i hand, när man utsätts för konkurrens måste man höja och påvisa sina kvalitéer så blir även den kommunala verksamheten attraktivare. Och pengen är ju för kostnader som finns i båda verksamheterna och det blir då ändå i slutänden kvaliteten som styr var föräldrar vill ha sina barn inte skolpengen. Jag gillar i grunden inte att man skall skattefinansiera bolagsverksamheter som kan omsättas till vinstuttag..

    SvaraRadera
  6. Hej Jan! Studera hur marknadsliberalerna har förstört skolan i Sundsvall, där friskolorna har bidragit till att Sundsvalls kommun har fått ökade kostnader för skolan och segregeringen har tilltagit! Jag anser att enda sättet att få slut på detta är att förbjuda friskolorna att ta ut vinster. Tillåt ej aktiebolag att driva friskolor. Ge de aktiebolag som driver friskolor ex vis en övergångstid på fem år att ombildas till stiftelser alt nedläggning. Tråkigt att socialdemokraterna inte vågar ta detta steg på riksplanet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde att lägga till mitt namn. Leo Oras bor i Sundsvalls kommun. Fd rektor numera pensionär!

      Radera