torsdag 30 januari 2014

Insändareaktonstankar

Jag har nog aldrig fått så många positiva reaktioner på en insändare som jag fått på den som finns i dagens Ljusnan. http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.6777104-vi-maste-vaga-se-och-diskutera-skolsegregationen Jävligt bra insändare Janne. Saklig och tydlig skriver en i ett sms. Vilken bra insändare skriver en annan. Trevlig insändare skriver en tredje. Jag får ett mail som börjar så här:Vill bara helt spontant säga att det var en väldigt bra och klargörande text på Ljusnans insändarsida idag. Förhoppningsvis vyvidgande för dem som hittills inte förstått de stora sammanhangen och konsekvenserna av friskolereformen.
En annan skriver:
Jag vill bara gratulera dig till ett strålande insändarsvar idag. Jag har också diskuterat svaret med en pensionerad lärare och han var lika imponerad som jag.
 
En tredje skriver i ett mail
Jag vill bara säga att jag tycker att din insändare idag vara väldigt bra, du uttryckte vad många oss känner. Tack!
Det känns skönt att det jag vill säga verkar gå fram. Det är ett svårt ämne att skriva om. Väldigt känsligt är det också. En del menar att det handlar om idelogi och att det därför skapar låsningar. De som menar så har troligen ett tydlig idelogisk perspektiv själva. Ideologin att det fria valet är viktigare att värna än en likvärdig skola.Ideologin bör vara kompassnålen som pekar ut riktningen. Den ideologiska konflikten för mig är att vi inte har en likvärdig skola. Därför är det ur mitt perspektiv det fria skolvalet och friskolors rätt till ett kösystem som ska bekämpas inte friskolorna i sig. Det är nämligen dessa båda faktorer som starkast bidrar till en segregerad skola. Den som tror att jag är emot friskolor i allmänhet och Lust & Lära i synnerhet har fått det hela om bakfoten.
 
 

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag håller med i kören för att hylla dig och alla dina insändare, jag har då aldrig sett maken till mer underbar skribent som alltid ger det där lilla extra i sina insändare, det gör du alltid!! <3 Jag blev överraskad när jag läste ditt första svar till Åsa för någon vecka sedan, jag hade efter din blogg dagen före förväntat mig någonting annat, du visade där vem som är mest vuxen och är mest klok och mest villig att föra en konstruktiv dialog. Jag kan glad skriva att jag är mycket stolt över dig!!!!

    Tack skall du ha!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera