torsdag 13 oktober 2016

Tråkig inställning från oppositionsrådet

Jag tar mitt politiska uppdrag på mycket stort allvar och jag förutsätter att mina politikerkollegor gör detsamma. Fast ibland funderar jag på om de verkligen gör så. För ett tag sedan beskrev jag hur jag tappade humöret på ett sammanträde med regionstyrelsen. Anledningen var att jag upplevde att det moderata oppositionsrådet Stenvard uppträder märkligt och att han dessutom prioriterar lite underligt. I alla fall utifrån vilka frågor han anser sig vilja få belysta.

Det började med ett påstående från Stenvard att regiondirektören hade satt sig över ett investeringsbeslut och stoppat en av politiken beslutad investering. Frågan lyftes till FTMU, styrelsens fastighet, teknik och miljöutskott. Vi fick där en noggrann redogörelse för hur investeringsbeslutet såg ut och den tilläggsinvestering som personalen på den aktuella avdelningen önskade. En investering som regiondirektören har mandat att besluta om på egen hand. Det var den tilläggsinvesteringen som regiondirektören valde att skjuta upp till han var säker på att den kunde inrymmas i årets driftbudget. Patrik Stenvards påstående visade sig vara felaktigt. Han hade helt enkelt missförstått det hela. Tyvärr valde Stenvard att prioritera annat den dagen FTMU hade sitt sammanträde. Kanske krockade det med hans halvtidsuppdrag som Gävle kommunfullmäktiges ordförande? Stenvard har nämligen två tunga uppdrag, dels är han heltidsarvoderad som oppositionsråd i Region Gävleborg och dels halvtidsarvoderad som kommunfullmäktiges ordförande i Gävle.

På nästa sammanträde med regionstyrelsen begärde Stenvard att frågan om regiondirektörens påstådda stopp av en beslutad investering skulle diskuteras än en gång. Det var då jag tappade humöret, vilket jag naturligtvis beklagar. Hur som helst gick styrelsen Stenvard till mötes och frågan lyftes än en gång till FTMU, fastighets, teknik och miljöutskottet för att ge Stenvard möjlighet att få korrekt information i ärendet. Det sammanträdet hölls idag. Döm av min förvåning när Stenvard inte heller denna gång dök upp på sammanträdet. Han verkar helt enkelt inte vara intresserad av att få reda på att han har missförstått frågan. Det kanske inte är så kul när man inte kan vinna billiga politiska poänger på rena felaktigheter? Kanske är det så att han medvetet har drivit på i frågan trots att han hela tiden vetat hur det ligger till och när fakta presenteras så håller han sig undan?

Hur som helst så blir jag irriterad över att ett antal personer har förberett sig på att presentera ett ärende två gånger utan att den som krävt information bemödar sig att närvara på mötena. Jag menar att det är respektlöst och nonchalant gentemot såväl regiondirektören som mot den tjänsteman som förberett ärendet. Eller också är det bara så att jag överreagerar för att jag tar politik och mitt politiska uppdrag alltför seriöst.....

3 kommentarer:

  1. Intressant reflektion över mitt engagemang i regionen. För att stilla din nyfikenhet så var förra utskottsmötet samtidigt som jag deltog på en studieresa med SKL sjukvårdsdelegation där jag som enda politiker i länet deltar. Gårdagens utskottsmöte krockade med ett internt partimöte, där för övrigt denna fråga inte var med på dagordningen.

    SvaraRadera
  2. Hej Janne!

    Du överreagerar, andas lugnt och stilla, vi är alla bara människor, det är viktigt att tänka på.

    <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  3. Punkten heter Genomgång av projektlista och fanns med på dagordningen under rubriken Aktuella informationer.

    SvaraRadera