torsdag 27 oktober 2016

Tankar från en folkhälsodag

Under tisdagen deltog jag på en dag som handlade om folkhälsa, social hållbarhet och samhällsplanering. Deltagarna var en kombination av politiker och tjänstemän som jobbar med folkhälsa och samhällsplanering. Dagen var mycket intressant och gav upphov till många tankar.

Jag gillar att jobba med helhetsperspektiv, att se och hitta detaljernas placering i den stora helheten. Detaljerna i sig är jag inte så intresserad av. Dels så räcker jag inte till som människa att ha 100% fokus både på detaljer och 100% fokus på helheten. Jag är också övertygad om att det är detaljernas plats helheten som gör helheten och politikens uppgift är att jobba med helheten. Detaljarbetet är professionens uppdrag. Detaljernas placering i helheten är däremot politikens ansvar. När jag började intressera mig för folkhälsofrågor för en 7-8 år sedan pratade vi politiker mest om kost, motion och alkohol och tobaksprevention. Idag pratar vi om grundläggande livsvillkor och folkhälsoperspektiv i samhällsplanering. Jag är inte lite stolt över att ha bidragit till den utvecklingen. Om vi inte har fokus på de grundläggande livsvillkoren, om barn och ungas uppväxtvillkor, om jämlikhet och jämställdhet osv är det nästan omöjligt att höja befolkningens hälsa.

Region Gävleborg har tillsammans med länets kommuner i det gemensamma nätverket för strategisk folkhälsa i Gävleborg (NSFG) tagit fram ett folkhälsoprogram som har fokus på de grundläggande livsvillkoren. Utifrån detta program har Region Gävleborg tagit fram en handlingsplan för regionens folkhälsoarbete. Beslut om den handlingsplanen fattas vid Hållbarhetsnämndens nästa sammanträde.

För oss med mycket makt är det viktigt att komma ihåg att de flesta inte är som vi. För många är inte samhället lika tillgängligt och är inte samhället tillgängligt för alla blir en del exkluderade. Vår huvuduppgift som politiker måste därför vara att skapa ett samhälle där alla människor känner sig välkomna och delaktiga i, ett inkluderande samhälle. Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt. Det handlar "bara" om att samhällsbygget utgår från människan och skapar strukturer som utgår från att vi alla är unika och ofta lite olika istället för att tvinga alla in i normer och strukturer som är för trånga. Mina största förebilder inom det här området Kulturkommunikatörutbildningen i Bollnäs. De visar att det vi andra pratar om är fullt möjligt. De arbetar med inkludering på riktigt.

Det var riktigt roligt att delta i och lyssna på samtalen i workshoparna. Samtal som handlade om stort och smått. Om tillgänglighet, om människosyn, om kollektivtrafik, om samverkan över förvaltningsgräner, om samverkan mellan kommun och region osv.

En dag som gav energi och arbetslust.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar