fredag 21 oktober 2016

En bild säger mer än tusen ord. Ett inlägg om självrannsakan

En bild säger mer än tusen ord sägs det. Kanske är det sant, kanske inte. Sant är att en bild ofta gör en statusuppdatering på Facebook mer intressant, vilket innebär fler läsare och fler kommentarer. Därför är även jag ganska aktiv med min mobilkamera i sociala medier. Ibland blir det tyvärr fel och mina ambitioner med bild och text får motsatt effekt. Felet jag gör är att jag utgår från mig själv och mitt eget förhållningssätt till mitt uppdrag när jag delar med mig av mitt liv som politiker. Min ambition är att vara öppen, tillgänglig ochpersonlig, men inte privat. Därför är det få bilder och uppdateringar tillsammans med min familj. Anledningen är att det är jag och inte min familj som valt politiken och därmed det offentliga livet. Jag har inga som helst problem med att hamna på bild i mitt uppdrag som politiker, som förtroendevald eller i andra sammanhang. Alla tänker inte riktigt på samma sätt som jag gör och därför blir det som sagt fel. Där jag ser en bild på djupt koncentrerade och engagerade partikamrater kl 9.00 en söndagmorgon ser andra en illa tagen, dessutom uppenbart smygtagen bild.

Jag smygtar ganska ofta bilder. Anledningen är att arrangerade vardagsbilder inte riktigt är min grej. Det innebär att mina bilder är av skiftande kvalitet. Det finns en tanke även med det. Vardagen är sällan lika snygg och tillrättalagd som många av de bilder på sociala medier är. Jag vill visa min vardag som jag upplever den och då funkar inte alltid snygga och fototekniskt vältagna bilder. Eftersom alla inte tänker som jag gör och då särskilt de personer som ibland hamnar på mina bilder kommer jag därför i framtiden att tänka mig för och ta färre bilder. I alla fall färre bilder på människor. Jag vill ju att man ska följa och kommentera utifrån de aktiviteter bilderna och texterna handlar om och inte utifrån bildernas kvalitet eller att det finns personer på bilderna som finns där mot sin egen vilja.

En bild säger mer än tusen ord och sanningen sägs också finnas i betraktarens ögon.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag förstår och jag håller med dig!

    Jag vill också passa på att berömma dig för insändaren i fredags, som alltid så gav den svar och var välskriven.

    Tack du!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera