lördag 3 maj 2014

Respektera alla åsikter, varför då?

"Respektera alla åsikter" är rubriken på en insändare i dagens tidning. Varför då? tänker jag. Det finns massor av åsikter jag aldrig kommer att respektera. Somliga verkar anse att det är demokratisk skyldighet att respektera alla åsikter. Varför ska jag respektera åsikten att det är ok att slå barn? Att det är ok att slå kvinnor? Att det är ok med förtryck? Att rasism och nazism är ok? Att det är ok med dödsstraff? Jag kan göra listan hur lång som helst över åsikter jag aldrig kommer att respektera. Orsaken är att dessa åsikter bygger på en människosyn som inte bygger på alla människors lika värde. Jag kan möjligen tänka mig att respektera allas rätt till åsikter. Det är en helt annan sak. Är jag då en sämre människa för att jag inte respekterar exempelvis åsikter som innebär att homosexuella inte ska ha samma människovärde som heterosexuella? Då är jag med stolthet en sämre demokrat. Det finns åsikter jag aldrig kommer att respektera, så enkelt är det.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Starkt och klokt skrivet! <3 Jag håller med dig!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera