torsdag 15 maj 2014

Bandyhalltankar

Har vi verkligen råd att bygga en bandyhall nu när kommunens ekonomi är så dålig? Det enkla svaret på den frågan är nej. Varför menar då jag att det ändå är nödvändigt att bygga en hall? Den frågan är nämligen inte alldeles enkel att svara på, men jag ska göra ett försök att beskriva hur jag ser på frågan och varför jag menar att vi inte har råd att låta bli och varför jag menar att Bollnäs skulle vara fattigare utan hall. Jag tänker också beskriva varför jag menar att Sävstaås är det bästa alternativet.

Jag är inte särskilt bandyintresserad, går inte på bandy så det finns inget egenintresse för mig. Däremot så tror jag att jag har ett hyfsat helhetsperspektiv och kan se vilka mekanismer som styr barn och ungdomars val av fritidsintresse. Fotboll och ishockey är stora lagsporter eftersom de är internationella sporter med stora världsstjärnor som alla känner till. Det innebär att det finns ett intresse för dessa sporter bland barn och ungdomar trots att våra seniorlag spelar i de lägre divisionerna. Finns det då en bra föreningsverksamhet söker sig barnen och ungdomarna dit. Bandy är en liten sport utanför bandyland och kräver med största sannolikhet att det finns ett elitlag i högsta serien för att långsiktigt kunna säkra en stor och bred ungdomsverksamhet även om föreningen har bra ledare och en bra och bred verksamhet. Utan ett elitlag med stjärnor som lever och syns på orten tror jag att ishockey och fotboll drar mer än bandy. En hall är därför enligt mig en förutsättning för att kunna utveckla bandyn och ungdomsverksamheten. Byggs ingen hall försvinner snart laget ur högsta serien, utan ett topplag blir det svårt att utveckla och bredda ungdomsverksamheten, utan bred barn och ungdomsverksamhet dör bandyn. Därför menar jag att en bandyhall måste byggas snarast.

Varför måste då kommunen bygga? Kan ingen annan bygga så att kostnaden inte belastar kommunens investeringsbudget. Då kan ju kommunen fokusera på investeringar i skola och omsorg? Jag har inget emot att någon annan bygger, det som är viktigt är att årskostnaden är på en rimlig nivå. Eftersom bandyn är en liten sport är det svårt att locka de riktigt stora sponsorerna. Föreningen kan och kommer naturligtvis att ta en så stor del av driftkostnaderna som möjligt, men man måste ändå vara realistisk. Det innebär att det blir kommunens ansvar att ta en stor del av driftkostnaderna av en hall. Det klokaste är ju att bandyn får ett årligt driftbidrag som möjliggör en bred och långsiktig verksamhet. Frågan har ju som bekant diskuterats i några år och det har inte dykt upp några privata investerare som kan säkra rimliga driftkostnader.

SJ-området då? Det finns ju privata som vill bygga där? Ska hallen byggas snarast är Sävstaås det bästa alternativet. Jag säger nej till SJ-området av främst tre skäl. Tre skäl utan inbördes rangordning.

Det första handlar om tiden. Innan en hall kan byggas på SJ-området måste ansvaret för saneringen av området fastställas. Detta tar tid, lång tid. Annars blir det ägaren (kommunen) som får ta hela saneringskostnaden. Det rör sig om minst 20 miljoner kronor, men troligen betydligt högre. Till detta kommer kostnader för rivning av ett antal byggnader för att göra plats för en hall. Jag vet inte vad det kostar, men ett antal miljoner får man räkna med. Rivningslov, bygglov tar tid. Trafikverket kommer troligen att ha synpunkter på placeringen nära järnvägsspåren. Ansåg man att en restaurang hamnade för nära så kommer det troligen ta tid att övertyga Trafikverket att en bandyhall kan ligga nära järnvägsspåret. Överklagningar som drar ut på tiden såpass att bandylaget mest troligt åkt ur högsta serien och tappat dragningskraft hos barn och ungdomar.

För det andra så handlar det om kostnader. Om en privat finansiär först måste lägga ut minst  20-30 (troligen mer)  miljoner i sanerings, rivning och infrastrukturkostnader i form av väganslutningar och annat så måste dessa kostnader räknas hem. Antingen i form av ökade intäkter för ägaren till hallen eller i form av ökade kommunala bidrag. Den utredning som är gjord har inte lyckats övertygat mig att det går att räkna hem en hall på SJ-området med hjälp av så kallade synergieffekter.

För det tredje tror jag att SJ-området långsiktigt kan utvecklas till ett mycket intressant område där kanske småindustrier, hantverkare, kulturarbetare kan bidra till kommunen utvecklas och stärks. Om vi skyndar långsamt så kan det bli mycket intressant. Förra årets verksamhet med Lokomotiv, Tapasbaren och Återbrukshyttan visar i alla fall mig att området har potential, mycket större potential än om vi låser upp området för i första hand bandy.

Har jag rätt så måste vi få fram ett hallbeslut snarast, annars dör bandyn. Har jag fel behövs ingen bandyhall. Det är framtiden som har facit om det nu finns något facit. Ishockeyn flyttade inomhus under 60 och 70-talet. Det är nu dags att bandyn flyttar inomhus. Serietabellen talar också sitt tydliga språk. Med några få undantag så är har de mest framgångsrika lagen hall. Jag tror att jag har rätt och jag vill inte bidra till att ett av Våra starkaste varumärken och en av landets äldsta föreningar försvinner bara för att vi politiker inte har förmåga att se längre än ett par år framåt.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Det här är det allra bästa det med dig, att du vill och kan förklara på bästa möjliga vis, det är guld värt skall du veta. <3

    Jag håller absolut med i det som du har skrivit som dina argument, mycket klokt!

    Tack!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera