tisdag 27 maj 2014

Om skillnaden i kommunfullmäktigeklimat

Det är dagen efter kommunfullmäktige och jag känner mig ovanligt harmoniskt. Vi hade ett bra sammanträde igår. God stämning och mycket bra debatter. Vi hade svåra och viktiga frågor igår och anspänningen har varit stor. Besvikelsen över SD:s framgångar i EU-valet fanns också där. Men tillbaka till sammanträdet. Vi visade igår att vi kan debattera svåra och viktiga frågor utan att använda oss av invektiv och personangrepp. Oppositionen var vass och argumenterade skickligt. Bollnäspartiets Olov Nilsson-Sträng visade vilken skicklig politiker han är när han är som bäst. Han använde svagheterna i våra beslutsförslag i sin argumentation, han ställde frågor som var mycket svåra att svara på, han argumenterade klokt och skickligt för sin sak. Jag trivdes verkligen igår. Fortsätter vi så här så kommer vi att finna vägar till breda lösningar på de stora frågorna. Vi kommer också att kunna visa skillnaderna mellan partierna utan att dessa skillnader ska grumlas av personangrepp och personliga motsättningar. Nu till frågorna.

Beslutet om att renovera gärdesskolan var verkligen efterlängtat. Det finns en bred majoritet för en renovering och en ännu bredare enighet för att den den kommunala 7-9 skolan för Bollnäs tätort skall ligga på gärdet. Vägen dit har varit lång och jag saknar idag ord som kan beskriva hur lättad jag är. Jag är glad, framför allt för lärarna och elevernas skull. Vi har tappat fem år, år som vi aldrig kan få tillbaka. Förhoppningsvis har vi lärt oss en hel del av dessa fem år. Det jag hoppas att vi lärt oss är vikten av samsyn trots att vi kan ideologiska skillnader i politiken.

Ekonomiska ramar för kommande år. Eftersom kommunens ekonomi är ansträngd är också ramarna tuffa. Vi jobbar lite annorlunda med ramfördelningen från och med i år. Istället för att räkna upp tidigare års ramfördelning med förväntade pris och löneökningar så försöker vi förhålla oss till nyckeltal, standardkostnader, politiska ambitioner och prioriteringar. Modellen är ännu inte perfekt, den behöver justeras. Samtidigt har nämnder och förvaltningar möjlighet att göra förändringar inom sin tilldelade ram i de fall ramen slår fel. Bollnäspartiet yrkade på att Individ och familjeomsorgen inom socialnämndens verksamhet ska få 10 miljoner i ramförstärkning. Jag känner stark sympati för detta förslag, men vår bedömning inom majoriteten är att det inte finns pengar att skjuta till socialnämnden. Socialnämnden måste därför omfördela inom sin budgetram. BP menar att om vi minskar överskottsmålet till 4 miljoner så är det möjligt. En förslag jag tar med mig till det fortsatta budgetarbetet till hösten.

Investeringsbudgeten. Vi är nog alla överens om att investeringsbudgeten ligger på en för hög nivå. Majoriteten vill jobba mer långsiktigt med investeringarna och vi menar att man måste ha ett längre perspektiv än de närmsta åren. Vi ser investeringarna ur ett tioårsperspektiv. Oppositionen hade lite olika förslag. Inget av dessa förslag är mer fel eller mer rätt än majoritetens. Jag kan känna sympati för alla förslag. Det jag har svårast att förstå är Centerpartiets synsätt. De vill investera 145 miljoner kronor nästa år men bara räkna 60 miljoner.

Bandyhallen. Ni som läst min blogg vet att jag anser att ett hallbygge ska vara högt prioriterat och att en hall måste byggas i närtid om bandyn ska överleva i Bollnäs. Dör bandyn i Bollnäs blir det tomrum i vår kollektiva själ som blir svår att fylla. Därför blev jag djupt bedrövad när jag fick klart för mig att vi inte kunde fatta beslut om ett hallbygge igår. Kostnaden för hallen skulle sluta på totalt 113 miljoner kr, ca 33 miljoner mer än vad vi majoriteten bedömer att kommunen kan klara. Samstämmigheten var stor att vi skulle avbryta upphandlingen. Däremot har vi olika åsikter om hur vi ska gå vidare. BP, M och KD vill tillbaka till SJ-området och majoriteten vill söka lösningar på Sävstaås. Enligt BP så finns det en grupp företagare som är beredda att med privata pengar bygga en hall på SJ-området. Om det är Arenabolaget så kan jag ärligt säga att jag tappat tilltron till dem utifrån hur de drivit frågan. Är det andra företagare är jag självklart beredd att lyssna. Jag är beredd att lyssna till varför de inte vill satsa på Sävstaås, jag är självklart beredd att lyssna på varför de till skillnad från bandyn tror att man kan vänta 5-10 år med ett hallbygge. Det är nämligen den tid det tar att få till en hall på SJ-området. Bandyn säger att det är nu eller aldrig och jag tror på dem. Jag minns de förlorade åren som följde av att Bollnäs var sena med konstfryst. En sådan resa som bandyn genomgick då tror jag inte bandyn överlever.

Allt detta och andra viktiga frågor som exempelvis frågan om ett gemensamt utbildningsförbund för gymnasieskolan och vuxenutbildningen diskuterades i ett klimat som präglades av respekt debattlusta. Vi visade igår att vi politiker kan hantera stora och svåra frågor utan att behöva ta till invektiv och personangrepp. Det ger energi, det ger hopp inför framtiden. Kan vi hålla i detta blir Bollnäs kommun en bättre plats att bo och leva i.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Kvällen igår var mycket magisk och sköter sig alla så bra även framöver så känner jag stark tilltro till att vi kan få ordning på Bollnäs igen.

    Det beslut som jag anser som viktigast var Gärdesskolan, jag är tacksam för detta och jag känner mig mycket glad och stolt att det äntligen händer!!!

    Jag fick tårar i ögena av både dina, Maries och Marias anföranden under kvällen och dessa påverkade mig starkt, jag kan ärligt säga att den stolthet jag kände igår kväll nog varit den starkaste någonsin.

    Hallbygget känner jag som dig, jag anser det dock ganska bra att vi kan ge ekonomin en chans till bättring innan ett bygge, bara för säkerhets skull. Men så snart som möjligt tycker jag att en hall skall byggas!

    Tack till er alla för gårdagskvällen och dig i synnerhet för vad du har gjort! Tack så mycket!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera