tisdag 20 maj 2014

Om råsopar. Medvetna eller omedvetna

Hur hanterar man en verbal råsop som ingen eller få märkte att den delades ut? Kanske är det så ibland att den som delar ut råsopen inte fattar hur illa den tar? Det har varit sammanträde med kommunstyrelsen idag. Ett ganska bra sammanträde med övervägande bra stämning och bra diskussioner. Jag tar med mig en hel del av det som sagts i mitt fortsatta politiska arbete. Den sista tunga punkten handlade om hanteringen av bokslutet för 2013. Jag hade en intressant debatt med centerns Bengt-Olov Renöfält om den minst sagt tuffa budgetram som ligger för Barn och Utbildningsnämnden. Tidigare under dagen fick vi redovisat hur BUN och utbildningsförvaltningen jobbar med sin plan för en budget i balans. Enligt den planen blir det underskott 2014, men överskott 2015 trots att det är planerat att 2014 års underskott följer med in i budget för 2015. Jag nämnde i debatten med Renöfält hur planen ser ut. Det är 100 olika åtgärder och att vi kommer att fortsätta jobba med planen redan under onsdagens sammanträde med BUN:s arbetsutskott. Då begär Thomas Brånedal (BP) ordet och säger ungefär så här. "Det där har vi hört dig säga förr så varför ska vi tro på dig den här gången? Det kanske börjar bli dags att göra något åt det..." med tydlig underton att jag bör avgå som BUN-ordförande. En snygg välplacerad råsop mitt i mellangärdet på mig som förutom ifrågasätter mig som ordförande dessutom ifrågasätter förvaltningen och hela åtgärdsprogrammet som förvaltningen arbetat fram. Det är väl så att jag ska tåla sånt, fast idag var jag inte beredd och därför tappade jag luften fullständigt. Ännu flera timmar efter sammanträdet har jag inte återhämtat mig. Kanhända är det så att min bägare börjar bli full. Iså fall är det bättre att tömma den kontrollerat än att låta en skitsak få den att rinna över okontrollerat. Flugfiske och raska promenader måste prioriteras!

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Mycket klokt och bra skrivet!!

    Jag förstår din reaktion fullständigt. Klokt att flugfiska och promenera, du behövs fulladdad och kvicktänkt så prioritera dessa så är du snäll, inte bara just nu utan alltid.

    Tack skall du ha!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera