tisdag 26 april 2016

Tågtankar

Sitter på X-tåget. Jag trivs med att åka tåg. Det är avkopplande och ger tid för reflektion. På tåget märker man vilka vanemänniskor vi är. Jag sitter för det mesta på samma plats i tåget, det verkar för övrigt de flesta pendlare göra.

Är på väg till ett krismöte. I alla fall om jag får tro tidningarna. Jag trodde jag var på väg till veckans rådsberedning. Vi har möte varje tisdag, där vi går igenom aktuella händelser och vad som är på gång inom regionens verksamhet. Idag träffar vi divisionschef och ambulansens verksamhetschef. Ambulansfrågan har gått överstyr och sett ur det perspektivet kanske det kan kallas för krismöte. Det är alla fall min förhoppning att ambulansfrågan kan lösas på ett tillfredställande sätt. Att vara indragen i ett drev är en intressant erfarenhet. Sanningar och osanningar kokas ihop till en soppa som i princip är omöjlig att kommentera. Har man andra perspektiv än den etablerade "sanningen" blir man i det närmaste lynchad. Undrar hur många som egentligen anser att det är politikers uppgift att förhandla om schemaläggning och arbetstider? Vill man verkligen att vi ska detaljstyra verksamheten? I så fall behövs en helt annan typ av organisation. Jag uppfattar det som att vi för det mesta får kritik för att vår organisation är för toppstyrd. Hur som helst så ska saker och ting utföras och beslutas på rätt nivå. Det gäller alla organisationer, inte bara politiskt styrda organisationer.

Det är många människor som reser med X-tåget. Vi skulle behöva fler och längre tåg. Tåg kostar pengar och det är i princip fullt på spåret. Vi jobbar på med frågan och jag hoppas att vi kan ha fler tåg rullande om något år. Är övertygad om att arbetspendlingen och studiependlingen kommer att öka och vill vi att människor ska kunna bo och leva utanför de stora orterna måste kollektivtrafiken ses som en naturlig del av ens resandevanor.

Tiden är min stora utmaning. Jag har två stora passioner i mitt liv. Passioner som stjäl i princip all min vakna tid. Flugfiske och politik. Jag är övertygad om att det är livsviktigt för mig som politiker att också ha andra intressen. Det ger andra perspektiv på politiken och det politiska uppdraget. Jag är också övertygad om att jag blir en bättre politiker om jag ger mina andra intressen den tid som behövs för att jag ska utvecklas även där. Sommaren är svår på det sättet. Det finns så mycket jag borde prioritera. Hus som ska underhållas, en trädgård som ska skötas osv. Vintrarna är enklare. När det snöar skottar man snö, annars åker man skidor och binder flugor. Har mer tid till allt vintertid.

Irriteras över den dåliga internetuppkopplingen på X-tåget. Det kommer internet ombord under hösten, fjärde kvartalet. Det är bra, fast jag önskar att det kommit igång snabbare.

Många små och stora tankar sorteras när jag åker tåg.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Kloka tankar av en mycket klok man! Jag är dig tacksam för att du berättar hur det ligger till i verkligheten, tidningen ger en kaotisk bild som jag har svårt att kunna ta in, skönt att du lugnar med fakta, det uppskattas.

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera