torsdag 7 april 2016

Ärlighet varar längst!

Får man som politiker säga vad som helst, hur som helst och när som helst oavsett sanningshalt?

Jag har inga problem med att vi har en tuff debatt i olika frågor, att vi har olika åsikter och olika perspektiv. Jag ser däremot rött när man uppträder medvetet oärligt. Det som fått mig att reagera just nu är Sjukvårdspartiets Henrik Olofsson och hans insändare om Region Gävleborgs resor till San Fransisco. Sjukvårdspartiet gillar inte dessa resor och det har jag respekt för. Jag respekterar också att de debatterar frågan. Men eftersom jag vet att Henrik Olofsson ville följa med på den senaste resan, men förbjöds av sina partikamrater anser jag att det är rent och skärt hyckleri av honom att skriva som han gör i sina insändare. Hade det varit Stig Zettlin eller någon annan sjukvårdspartist hade jag inte reagerat på samma sätt. Jag frågade Henrik i samband med regionfullmäktige senast varför han inte följer med till San Fransisco eftersom jag visste att han ville följa med. Han svarade att det var "gubbarna i partiet" som förbjudit honom.

Jag blir också periodvis irriterad på moderaten Patrik Stenvard. Mellan skål och vägg säger han att jouravtalet för ambulanspersonalen borde ha införts för länge sen, men att genomförandet är under all kritik. Offentlig uppträder han och hans moderata vänner som om de vill upphäva beslutet om jouravtal och återgå till det gamla avtalet. Jag har inga problem om Moderaterna har den uppfattningen, men då borde de rimligtvis ha samma uppfattning även mellan skål och vägg.

Är det verkligen ok att medvetet ljuga och föra såväl medborgare som Region Gävleborgs personal bakom ljuset i syfte att vinna kortsiktiga politiska poäng? Ärlighet varar alltid längst!

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Nej, jag håller med dig.

    Idag är du ärligt den enda personen i regionfullmäktige som jag har fullständigt förtroende för, heder till dig för att du väljer att vara den du är!

    Tack!!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera