fredag 18 mars 2016

Rapport från en som vanligt intensiv vecka

En mycket intressant och som vanligt intensiv politikvecka närmar sig sitt slut. Blir nästan ingen politik i helgen. Ska jobba i Hans Lidman Sällskapets monter på Sportfiskemässan i Älvsjö. Lite politik blir det nog eftersom Älvräddarna och Sportfiskarna är på plats. Som politiker är man ju aldrig helt ledig.

Veckan inleddes med ett tvådagars arbetsmöte i Järvsö tillsammans med majoritetens regionråd och de högsta cheferna. Nuläge och viktiga framtidsfrågor diskuterades, bla förslaget till ny regionindelning. Deltar för övrigt på en träff i den frågan idag fredag tillsammans med företrädare för regionen och länets kommuner. Under onsdagen träffade jag SJ och diskuterade tågplanen 2017 och framtida tågtrafik på bland annat Norra stambanan. Känslan är att SJ nu är mer öppna för en dialog om att långsiktigt fortsätta trafikera Norra Stambanan istället för att köra över Sundsvall till Östersund. De behöver resenärer till Östersund och ökar resandet kan trafiken fortsätta. Jag bjöd in till dialog med SJ inom ramen för Partnerskapet för Atlantbanan där jag är ordförande.

Under torsdagskvällen träffade jag Ovanåkers kommunbygderåd i Svabensverk. Mötet handlade om förutsättningar för kollektivtrafik mellan Alfta/Edsbyn och Falun. Idag saknas förutsättningar på grund av att resandeunderlaget bedöms vara för litet. Dalatrafiken kommer från och med Maj att vända i Svabensverk istället för att som idag vända i Lamborn. Det är bra, men det hjälper inte de som bor efter RV 50 närmare Alfta/Edsbyn.

Jag kände efter mötet att jag i mitt uppdrag som regionråd saknar dessa möten och medborgarkontakter. En av få saker jag saknar jämfört med mitt förra uppdrag som BUN-ordförande. Jag gillar möten och samtal som fokuserar på framtiden och på möjligheter. Har inga problem med tuffa men viktiga frågor. Har inte heller några problem med kritik så länge den inte riktas mot mig som person. Gårdagens möte var ur det perspektivet mycket bra. Man är upprörd och besviken i byarna efter RV 50, vilket jag självklart förstår. Jag nyttjar själv kollektivtrafik så ofta jag kan.

Är det då möjligt att finna möjligheter för en bussförbindelse mellan Alfta/Edsbyn och Falun? På kort sikt ser jag inga möjligheter. Eftersom resandeunderlaget är jättelågt på sträckan prioriterar vi kollektivtrafik på andra sträckor. En dubbeltur morgon och kväll skulle kosta ca 1 miljon kr/år vilket vi i dagsläget inte har råd att prioritera. Hur det kan se ut i framtiden vet jag inte men jag lovade att ta tag i frågan genom att bjuda in Region Dalarna och Ovanåkers kommun till en dialog för att undersöka om det finns möjligheter/förutsättningar för en framtida kollektivtrafik Mellan Alfta/Edsbyn och Falun.

Fredagens konferens om förslaget om ny regionindelning var mycket intressant. Under förmiddagen fick vi en dragning om nuläget i de aktuella länen. När det gäller statusen på sjukvården och ekonomin så visar genomgången att Gävleborg står sig väl jämfört med övriga län. Såväl ekonomi, sjukvård och därmed också ledning av Region Gävleborg är betydligt bättre än vad man kan tro när man följer debatten i media. Jag önskar ibland att debatten kunde vara något mer nyanserad, men det är väl så att negativa perspektiv skapar större rubriker och därför säljer bättre...

Det jag känner viss sorg över den här veckan är framför allt en sak. Det är att oppositionen i Region Gävleborg säger en sak mellan skål och vägg och en annan sak offentligt.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Din summering är jättebra och jag är tacksam för att få en positivare bild från dig än från Ljusnan, jag känner mig tryggare med det och kan låta min ilska och frustration lägga sig igen, tack! Bra jobbat av ledningen dessutom!

    Tack före vad du gör och för att du finns till!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera