måndag 14 mars 2016

Fyra dagar i Örebro. Om EU i min vardag och energipåfyllning

Hemma efter fyra dagar i Örebro. Två olika uppdrag. Först två dagar med Baltic Sea Commissions Transport Working Group, transport och infrastrukturfrågor tillsammans med regioner runt Östersjön, sedan Socialdemokraternas kommundagar i Örebro. Är full av tankar, idéer och energi.

EU är så mycket mer än det vi ser på nyheterna. Mycket mer än Bryssel. Tänker på hur viktigt vårt EU-medlemsskap är. Bortom toppmöten och en misslyckad flyktingpolitik finns en vardag där EU-medlemskapet bidrar till en positiv utveckling lokalt och regionalt. EU:s vattendirektiv tvingar exempelvis fram en ny lagstiftning för miljöanpassning av vattenkraften, vilket gynnar alla oss som bor efter vattenkraftexpolaterade vattendrag. I min vardag som regionråd är EU ständigt närvarande. Sea Commission arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling i och kring Östersjön främst inom tre områden. Transport/infrastruktur, energifrågor och maritima frågor.

Dessa frågor sträcker ju sig genom regioner och länder. Därför är det viktigt att arbeta tillsammans. Det är också viktigt att lära känna kollegor från dessa regioner och förstå vilka förutsättningar och utmaningar som finns i de olika regionerna. EU:s bärande fredstanke stärks när exempelvis regionerna runt Östersjön samarbetar med frågor som påverkar vardagen för människorna som bor runt Östersjön.

Socialdemokraternas kommundagar gav en hel del positiv energi. Statsminister Stefan Löfvén höll ett tydligt ideologiskt framtidsinriktat tal. Kanske var det hans bästa tal som partiledare. Civil och Kommunminister Ardalan Shekarabi var också i sitt tal mycket tydlig att kommuner och regioner ska stärkas framåt. Det måste bli ett slut på centraliseringspolitiken menar han. Det känns mycket positivt. Större kommunalt självstyre, en ny regionindelning av Sverige och en decentraliserad statsapparat bådar gott inför framtiden. Att träffa partikamrater under en hel helg, hinna prata om stort och smått, ha en trevlig fest är mycket viktigt. Det ger lite tid att andas i en annars hektisk vardag.

Skidsäsongen närmar sig sitt slut. Det innebär en stor utmaning för mig. Barmarksträning är så tråkigt och jag har hittills inte haft självdisciplin nog att sköta dem på samma sätt som jag gör med min skidåkning. Jag har lovat mig själv att träna bättre den här säsongen. Vill vara bättre tränad inför nästa skidsäsong. Öppet spår ligger där som en utmaning jag vill men inte riktigt vågar anta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar