söndag 17 januari 2016

Påhopp. Vem hoppar på vem i Patrik Stenvards värld?

Det moderata oppositionsrådet Patrik Stenvard har noterat att jag har en blogg. Det är bra. Det skulle vara än bättre om han även noterat att jag också har en flugfiskeblog, men Stenvard kanske inte är så intresserad av flugfiske, vad vet jag? Stenvard har också en blogg. Jag brukar läsa den då och då.

Ur mitt perspektiv är Stenvards blogg mer partipolitisk än min blogg. Hans bloggande följer den moderata mallen för hur man bloggar och hur man beskriver den politiska verkligheten. Min blogg är mer personlig och följer ingen egentlig mall. I sitt senaste inlägg kommenterar Stenvard ett av mina blogginlägg, summeringen av mitt första år som regionråd. Jag finner det väldigt intressant att läsa hur han uppfattar mina små texter. Eftersom Stenvards blogg är av politisk propagandakaraktär borde jag inte bli förvånad att han skriver "mycket av Regionrådet Lahenkorvas tankar kretsar kring oss moderater och hur vi agerar i länet"  eller "Som sagt så ska det bli mycket intressant att läsa om Lahenkorvas tankar och jag kommer säkert bemöta mycket av hans påhopp på min blogg".

Jag måste säga att jag blir en smula förvånad av hans beskrivning av min blogg. Under min tid som regionråd (2015) har jag skrivit 46 blogginlägg om jag räknat rätt. Av dessa 46 inlägg har Stenvard och gävleborgsmoderaterna nämnts i 7 stycken. Om det är mycket eller inte är naturligtvis upp till andra att bedöma, men jag menar att det är en märklig bild av mitt bloggande Stenvard målar upp för sina läsare. Patrik Stenvard har under samma tid skrivit 41 blogginlägg. I minst 16 av dessa har han kommenterat mig, majoriteten eller socialdemokraterna. Apropå påhopp påstår Stenvard i sin blogg bland annat att vi är maktfullkomliga och ägnar oss åt att ge en förskönande bild av verkligheten. Vidare anklagar han oss för att stödja en kultur som straffar den personal som öppet vågar kritisera Region Gävleborg som arbetsgivare......

Det är dock sant att jag i några av mina blogginlägg kritiserat gävleborgsmoderaterna och Patrik Stenvard för att ägna mer tid åt formalia än åt politik i regionstyrelsen och i regionfullmäktige. Att kalla min kritik för påhopp är i mina ögon att ta i. Stenvard är antingen en mycket känslig person eller så försöker han måla upp en bild för sina läsare som inte är helt korrekt. Det är stor skillnad på kritik och påhopp. Varför kritiserar jag då Stenvard? Han företräder det största oppositionspartiet och är andre vice ordförande i regionstyrelsen och därför är det i mina ögon självklart att jag nämner honom när jag kommenterar gävleborgsmoderaterna och deras politik eller brist på politik. Jag saknar en konstruktiv debatt i regionstyrelsen och i regionfullmäktige om hur länet på bästa sätt ska möta framtiden. Jag vill att moderaterna ska redovisa sin egen politik, sina egna tankar, särskilt i frågor som rör regional utveckling. Det räcker inte att bara vara emot om man menar allvar i politiken.

En av få tillfällen under 2015 som moderaterna presenterade en egen politik var deras budget för 2016. Där ville man minska Hållbarhetsnämndens budget med 18 miljoner jämfört med majoritetens budget. Jag har under året vid olika tillfällen försökt få ett svar från Stenvard vilka besparingar han och moderaterna tänker sig inom nämndens verksamhet för att klara den budget de presenterade för fullmäktige och för väljarna. Eftersom Hållbarhetsnämndens budget till största del är kollektivtrafik så måste ju besparingen hamna där. Vilka buss eller tåglinjer tänker sig moderaterna dra in? Är det landsbygden eller städerna som får sämre kollektivtrafik? Stenvard vägrar envist att besvara min enkla fråga.

Stenvard och moderaterna skriver ganska ofta särskilda yttranden i stället för att ha egna politiska förslag. De röstar som majoriteten i frågorna och kompletterar sedan protokollet med ett särskilt yttrande där de riktar kritik mot beslutet. Vi i majoriteten får sällan ta del av det särskilda yttrandet innan vi kan läsa det i protokollet. Jag är ovan det förfaringssättet och jag menar att det inte är särskilt konstruktivt. Det vore bättre om man istället presenterade egna förslag, en egen politik.

Jag hoppas att Stenvard fortsätter att följa mitt bloggande och jag hoppas också att han reagerar på det jag skriver. Min förhoppning är också att de som följer vårt bloggande läser såväl min som Stenvards blogg och därigenom själva bildar sig en uppfattning om vem av oss som har intressanta tankar kring regional utveckling samt jag ägnar mig åt påhopp eller inte.

1 kommentar:

  1. Tag inte åt dig på något vis av vad han skriver, hans blogg är gjord av politisk propaganda direkt tagen ur handboken. Vore din blogg skriven på samma sätt så skulle jag ha slutat läsa den för länge sedan och förkastat den i papperskorgen där sådana hör hemma, du skall ha heder för att du skriver dina bloggar ur din egen hjärna och med oss vanliga i fokus och förklarar med dina egna ord istället för det värsta politiska skitsnacket.

    Tack!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera