onsdag 6 januari 2016

Handen på hjärtat. Tar ni tåget?

När jag var kommunpolitiker blev jag matad med uppfattningen att dåvarande Region Gävleborg gjorde för lite för inlandet när det gäller infrastrukturfrågor. Allt fokus ligger på kusten. Dubbelspår på Ostkustbanan och E4:an. Det satsas ingenting i inlandet. Så lät det och jag kände att förväntningarna på mig var stora att jag skulle se till att det prioriterades om och rätt. Nu har jag varit regionråd i ett år och har skaffat mig en egen bild över hur Region Gävleborg arbetar och prioriterar för att säkerställa utveckling i hela länet. Region Gävleborg får fortfarande kritik för att göra för lite för inlandet när det gäller infrastrukturen. Det är framför allt moderater i Bollnäs som via insändare varit tydligast i sin kritik. Jag delar inte den kritiken. Det finns för lite pengar till nödvändiga infrastruktursatsningar på såväl väg som järnväg, det är sant, men är det Region Gävleborgs fel?

Ser man till Länsplanen och de infrastruktursatsningar som görs där så kommer kritiken på skam. Den enskilt största satsningen görs på 83:an med omkring 100 miljoner kr under planperioden.

Järnvägen då? Det pratas ju bara dubbelspår på Ostkustbanan? Eller? Jag har under året personligen varit mer engagerad i Atlantbanan än vad jag varit i Ostkustbanan. Det är förvisso sant att dubbelspår på Ostkustbanan har högre prioritet än dubbelspår på Norra stambanan. Detta sett ur ett större helhetsperspektiv för hela järnvägsnätet i Norra Sverige och det arbete vi gör tillsammans med övriga län/regioner som arbetar för att utveckla det som kallas för den Botniska korridoren (egentligen all järnväg norr om Örebro) Det betyder inte att Norra stambanan är oviktig och nedprioriterad av Region Gävleborg. Samtliga järnvägar som idag trafikeras i länet är viktiga för länets utveckling även den järnväg vi hälsingar ofta glömmer bort, Bergslagsbanan från Gävle till Dalarna och Örebro.

Tillbaka till Norra stambanan. SJ planerar att på sikt upphöra med fjärrtågstrafiken från Stockholm till Åre/Östersund och istället köra på Ostkustbanan via Sundsvall och vidare till Åre/Östersund. På så sätt hoppas man få upp lönsamheten på linjen. Vi som bor och verkar efter Norra stambanan anser självklart att det är ett dåligt förslag eftersom sämre kommunikationer ger sämre utveckling. SJ menar att det är för få människor som åker tåg till Åre/Östersund, särskilt från Bollnäs Ljusdal och hänvisar till resandestatistik som bekräftar detta.

Utifrån mitt perspektiv är huvudproblemet det uppdrag SJ har fått av staten. Det var länge sedan SJ hade i uppdrag att säkerställa god samhällsservice i hela landet. Järnvägen är ju som bekant avreglerad vilket innebär att olönsamma linjer med statens goda minne lägger ner sig själv. Detta är på väg att hända med fjärrtrafiken på Norra stambanan. Jag menar att SJ därför behöver ett nytt uppdrag. Kommersiell järnvägstrafik kan bara finnas där det finns ett tillräckligt stort kundunderlag. Där sådant underlag saknas måste staten garantera en fungerande persontrafik för att säkerställa att hela Sverige ska leva. Där ingår Norra stambanan. Det borde självklart ingå i SJ:s uppdrag att trafikera även kommersiellt olönsamma linjer som fjärrtågstrafiken till Åre/Östersund på Norra stambanan. Där är vi och Moderaterna i Region Gävleborg inte överens. Moderaterna menar att staten snedvrider konkurrensen om statliga bolag får ett utökat samhällsuppdrag, därför känns kritiken från bollnäsmoderaterna lite märklig. Man kanske inte är överens internt inom Moderaterna i länet i den här frågan?

Varför är då fjärrtrafiken olönsam. En del hävdar att det beror på att SJ marknadsför linjen Stockholm-Åre/Östersund för dåligt. Kanske är det så, kanske inte. Däremot vet jag att det är ganska många från Bollnästrakten och övriga delar av länet som regelbundet åker till framför allt Åre men också till Östersundstrakten. Handen på hjärtat. Ni som har stuga i Åre eller åker dit på semester: Tar ni tåget eller tar ni bilen?

Ni som tar bilen till Åre/Östersund har ju genom ert val av transportsätt liksom visat hur ni prioriterar och därmed hur viktig ni egentligen anser att fjärrtrafiken på Norra stambanan är.

1 kommentar: