tisdag 2 september 2014

Tankar från mitt i valrörelsen

Blir lite tid för bloggar och andra funderingar så här i valrörelser. Det som är skönt med en valrörelse är att man kan släppa kommunledningsansvaret och endast fokusera på det ens eget parti vill göra. Skönt, men det är en svår balansgång. Fram till den 31 dec är jag ordförande i Barn och. Utbildningsnämnden oavsett om det är valrörelse eller inte. Jag måste då kunna förklara och försvara beslut nämnden fattat, samtidigt som jag måste ha förmåga att resonera och prata om den rent socialdemokratiska politiken. Ibland är det svårt. Som kommunpolitiker är man begränsad av den verklighet vi lever i, kommunens ekonomi och den parlamentariska verkligheten i kommunen, det faktum att vi under åtta år har haft en borgerlig regering gör det naturligtvis inte enklare att bedriva en hundraprocentig socialdemokratisk lokal skolpolitik. Därför är det skönt och befriande att under en valrörelse helt få ägna sig åt sitt eget partis visioner för landet, länet och kommunen. Det tror jag alla politiker känner oavsett vilket parti man tillhör. Politik är bland annat att kompromissa, rätt kompromisser skapar utveckling.

Brotorget har seglat upp som en fråga i den lokala valrörelsen. Vet inte om jag egentligen anser att det är bra. Det kan vara bra att kommunivånarna påminns om vad som hände och varför, och om vilken chans/risk man tar om man väljer en kommunledning där Bollnäspartiet och Moderaterna har makten. Ledande moderater anser att det är helt ok att gena i kurvorna när man anser det behövas och Bollnäspartiets starke man lurade samtliga genom att när han var kommunalråd i strid mot kommunfullmäktiges beslut underteckna ett avtal som innebar att Brotorget revs. Kommuninvårnarna får ta hela notan som kommer att sluta på kanske 25-30 miljoner kronor. Dessutom tog det åratal innan han i förra veckans radiodebatt erkände att det var han och ingen annan som ensam bar ansvaret för att Brotorget revs. I dagens tidning kan man läsa en insändare som ger mig och nuvarande kommunledning skulden för vad som hände när Bollnäspartiets starke förra man förra mandatperioden gick bakom ryggen på oss andra......

Valrörelse är jätteroligt och ger energi både till oss enskilda politiker som för våra partier, samtidigt som det är jättejobbigt. Jag kandiderar till regionfullmäktige och är Socialdemokraternas talesperson i folkhälso och kollektivtrafikfrågor. Det innebär att jag är engagerad i den regionala valrörelsen. Min dag börjar när jag kliver upp, läser tidningen, äter frukost, scannar nätet över vad som hänt, åker till stadshuset (tar lite längre tid på mig hemma genom att det är mer att läsa in sig på eftersom det är valrörelse) kl 08.00-08.30. Fram till ca kl 14.00 ägnar jag tiden åt BUN och kommunpolitik. Resten av dagen bedriver jag valrörelse fram till kl 20.00 på kvällen. Beroende på vilken ort jag valarbetar så är jag hemma runt 21.00. Varvar ner med att scanna nätet och tv-nyheterna för att vara helt uppdaterad innan jag lägger mig. Lördagar och ibland även söndagar ägnas åt den lokala valrörelsen. Långa dagar sliter naturligtvis, tur att det bara är 5-6 veckor var fjärde år som det ser ut så.

Det jag saknar under en valrörelse är tid för eftertanke och reflektion. Sådan tid är mycket viktig för mig. Idag är en förmiddag som inte är bokad för möten, det ger mig därför värdefull tid att reflektera och samla tankar. Idag presenterar Socialdemokraterna sitt valmanifest. Sen fortsätter valrörelsen, det blir nog Delsbo för min del.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Mycket bra skrivet! Jag är glad att du fick tid till reflektion och ännu gladare är jag för att du gjorde fiskeresan till Norge, förra valet hoppade du över den, pga tidsbrist har jag för mig. Jag är övertygad om att denna valrörelse blir bättre för dig, tack vare resan.

    Din insändare var utmärkt igår, jag känner stolthet skall du veta!

    Skitröstfiske nu fram till och med valet. Jag hoppas på en röd seger!

    Tack du!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera