onsdag 10 september 2014

Pajkastartankar från don Quijote

Lägg ner! Sluta med pajkastning och smutskastning! Det är sånt jag får läsa i insändare och på Facebook. Bra att någon står upp och tar fighten får jag höra när jag träffar folk och när jag står i valstugan. Det handlar naturligtvis om mina insändare och min kritik gentemot Olov Nilsson Sträng (BP). Är det verkligen pajkastning och smutskastning? Ska jag verkligen lägga ner?

Idag är jag trött, mycket trött. Trött på att Olovs stödtrupper tydligen anser att det ok med politiker som vid behov sätter sig över kommunfullmäktiges beslut och kör sitt eget race. Jag anser att det är viktigt att vi har politiker som respekterar demokratin, och värnar därför detta. Det är inte Olov som person jag är ute efter, det är det ledarskap han står för jag har svårt för. Jag blir trött och ledsen över att det uppfattas som smutskastning och pajkastning. Jag har endast kritiserat det Olov gjort som är i strid mot kommunfullmäktiges beslut och som är den direkta orsaken till att torget revs och förvandlades till en grusöken. Vari ligger felet i den kritiken? Menar de som kritiserar mig att det är ok med politiker som struntar i demokratin?

Jag är långt ifrån perfekt, varken som människa eller politiker. Är mina brister som politiker skäl nog att jag inte ska kritisera politiker som sätter sig över demokratiska beslut? Olovs stödtrupper verkar anse det. Även om jag är trött idag kommer jag att fortsätta kritisera politiker som inte respekterar den demokrati som gett dem en maktposition. Detta kommer jag att göra oavsett om det finns de som vill ha sådana politiker och att det finns de som anklagar mig för personförföljelse och pajkastning. Om man sätter sig över demokratin ska man inte verka i demokratins tjänst. Eller slåss jag bara mot väderkvarnar?

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Utan tvekan säger jag att du definitivt skall fortsätta kritisera. Inte minst för befolkningens skull, för vi vet inte särskilt mycket om det som sker innanför kommunhusets väggar, därför är det bra om ni berättar verkligheten för oss. För ingen skall någonsin tro att det bara är att köra sitt race bara för att de är så jäkla maktkåta, en kommun skall drivas demokratiskt.

    Tack!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera