lördag 6 september 2014

Lördagsmorgonfunderingar om populism

Slutspurt i valrörelsen. Jag börjar bli överkänslig på populistiska och ansvarslösa vallöften. Har svårt att skilja på mina roller. BUN-ordföranden i mig reagerar med ryggmärgen mot populistiska löften i lokala skolfrågor. Johnny Röstberg (BP) undrar i dagens Ljusnan hur vi socialdemokrater tänker med skolan, och han nämner det stoppade intaget på Industriprogrammet som ett exempel på att vi inte är trovärdiga. Mina BUN-ögon läser mellan raderna i insändaren att Bollnäspartiet kan tänka sig att öppna ett intag på Industriprogrammet trots att såväl elever som ekonomiska förutsättningar saknas. Torsbergsgymnasiet kommer i bästa fall göra ett underskott på 6 miljoner kronor i år och att då ha intag på program som inte har tillräckligt med elever är i mina ögon inte försvarbart. Det finns många yrken som bollnäsföretagen har behov att anställa i och där Torsbergsgymnasiet inte har något program som passar. Exempel är målare, lastbilschaufför, elektriker, handel, rörmokare mfl. Det är lätt att känna för skolans och branschens synpunkter, men glömmer man de ekonomiska förutsättningarna ökar underskotten och det blir svårare för skolan att leverera utbildning av god kvalitet. Man glömmer också att elevernas egna val. Det kan ju vara så att Industriprogrammet ska vara ett program som erbjuds på Komvux, ungefär som Vårdvux som är mycket mer populärt än Omsorgsprogrammet. Det menar jag bör utredas snarast.

Populisterna i Bollnäspartiet fiskar också röster i Arbrå och i Kilafors genom att lova att högstadierna i Arbrå och Kilafors blir kvar. 8 av 10 partier i kommunfullmäktige tycker lika, men Bollnäspartiet väljer att oroa Arbrå och Kilaforsborna ändå. Jag har svårt för populister. Ansvar är svårt och jag tvivlar på att populisterna i Bollnäspartiet har förmåga att ta ansvar för svåra beslut om de får väljarnas förtroende att leda kommunen efter valet. Den glättiga fernissan ska bytas ut mot en betydligt tråkigare lack av ansvar. Jag vet av egen erfarenhet. Det tog något år innan jag insåg svårigheten med att ta ansvar. Det var efter en revisionsrapport där jag och BUN fick hård kritik för att vi inte släppt fram obehagliga beslutsförslag till politisk prövning. Även vi socialdemokrater har vallöften som kan uppfattas som svåra att genomföra. Skillnaden är att vi vet att vår politik tar tid att genomföra, samt att många av våra löften kräver en socialdemokratisk regering om de ska kunna genomföras i den takt vi önskar. Vi kanske är tråkigare än de med bättre smord trut eller de som är skickligare i sina formuleringar, men frågar man mig är vi trovärdigare. Vi är överens om det mesta inom den lokala politiken oavsett parti. Därför kan jag förstå om väljarna har svårt att se skillnaderna. Det är också därför jag reagerar starkt på det jag uppfattar som populism.

Min förhoppning är Bollnäsborna förstår vad kommunvalet egentligen handlar om, nämligen om vi ska ha en kommunledning som vid behov genar i kurvorna, sätter sig över kommunfullmäktiges beslut eller en kommunledning som respekterar lagar och regler och respekterar demokratin och de processer som styr offentlig verksamhet. Betänk att nuvarande kommunledning inte har varit inblandad i en enda skandal under mandatperioden. Tidigare kommunledningar ställde till det med mer eller mindre jämna mellanrum. Brotorget är väl det bästa exemplet från senare tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar