lördag 13 september 2014

Skolans resultat och segregeringstankar

Det är lördag morgon och lite tid för reflektion och funderingar. Skolresultaten i Bollnäs har lyfts i såväl GävleDala som i Ljusnan. Resultatet väcker frågor och hos mig stor oro. Skolsegregation och stora förändringar i skolans organisation är den mest troliga förklaringen. Jag uttrycker mig försiktigt i tidningen eftersom det inte är till hundra procent fastslagit att skolsegregationen spelar in även om jag tydligt ser sambanden. Faktum är att 94-95% av eleverna i Bollnäs kommun var behöriga till gymnasiet innan Lust & Lära etablerades. Faktum är också att det är i centrala Bollnäs och Granbergsskolan som resultaten fallit mest. Vi ser inte samma dramatiska förändring i Arbrå eller Kilafors skolor. Därför är det lätt att misstänka att etableringen av Lust & Lära som kommunens största 7-9 skola har verkat  segregerande och som en konsekvent av detta har resultaten påverkats negativt ur ett helhetsperspektiv. Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt alls vill kritisera Lust & Lära. Min kritik ligger mot reglerna som styr friskolorna. Forskningen visar att friskoleetableringar tillsammans med det fria skolvalet försämrar skolans resultat.

Vi kommer naturligtvis jobba stenhårt med att förbättra resultaten i den kommunala skolan. Det är fullt möjligt att nå resultat som närmar sig 100%. Det som krävs är en noggrann analys och därefter rätt insatser. Jag blir ändå dyster när det gäller regelverket. Det påstås att friskolor får lika mycket pengar som kommunala skolor, vilket inte är helt rätt. En del av skolpengen som den kommunala skolan aldrig kan komma i åtnjutande av är friskolornas andel av centrala kommunala funktioner. En annan del som är direkt vansinnig är lokalbidragen. Lust & Lära tar in drygt 30 fler elever denna höst utan att utöka lokalytan, ändå tvingas kommunen att ge ökat lokalbidrag till friskolan. Vilka får då betala detta ökade och helt onödiga lokalbidrag? Jo eleverna i den kommunala skolan! Det kallas av ivrare för dagens friskolesystem för rättvisa....En annan del som jag menar är lika vansinnig är följande. Eftersom resultaten kräver någon form av satsning och ekonomisk insats till de skolor som har låga resultat kräver friskolesystemet att även friskolorna får del av den satsningen trots att de redan har full måluppfyllelse. Blir det enklare att höja resultaten i skolan om vi inte får rikta resurser och stöd där det behövs som bäst? Uppenbarligen har Lust & Lära tillräckligt med resurser för att alla elever ska nå toppresultat och behöver rimligtvis inte mer pengar. Bristen ligger självklart i regelverket och inte hos den enskilda friskolan.

Ett annat stort problem är vi politiker. Allt för få av dagens kommunpolitiker vill inte av olika skäl se skolsegregationen i vår kommun. Vad det beror på vet inte jag men jag vet att bristen på insikt påverkar skolan negativt. Hade tillräckligt många av oss insett detta i tid hade vi kunna sätta in åtgärder i tid. En ny skola på gärdet är på gång, men borde ha varit färdigbyggd för länge sen. Skolverket har visat att en skolas geografiska placering kan motverka en del av skolsegregationen och det stämmer nog i Bollnäs. Många elever och föräldrar väljer Lust & Lära på grund av dess mer centrala placering i förhållande till  Granbergsskolan. Tillsammans med en satsning på framför allt matematik, svenska och engelska så kommer resultaten att höjas inom bara något år. Tyvärr väljer vissa att göra kommunpolitik av skolans resultat utan att egentligen känna till skolans utmaningar, vilket knappast gynnar skolresultaten.

Min stora sorg är att trots att forskning så tydligt visar på att det fria skolvalet verkar segregerande, vilket i sin tur påverkar skolresultaten negativt så är det ingen som är beredd att ta ansvar och vågar göra förändringar i regelverket så att vi får en mindre segregerad skola. Det fria skolvalet är tydligen viktigare än alla elevers rätt att lyckas i skolan.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Klokt och bra skrivet, jag håller absolut med dig i alltihop.

    Jag vet inte någonting om hur mycket ni har tittat på Lust & Läras arbetssätt och personal med mera, men jag hoppas att ni kommit långt och börjar bli redo att införa något liknande, främst för elevernas skull. Det går inte att vela och tänka längre utan någonting måste göras NU!

    Grattis till valresultatet igår för eran del, bra jobbat! Men extremt tråkigt med SDs framgångar.

    Tack du! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om analysen, har gjort samma analys själv för flera år sen. Ja det är väldigt tråkigt att det antagligen kommer att göras politik av skolresultaten

    SvaraRadera