onsdag 17 september 2014

Eftervalstankar

Onsdag förmiddag och äntligen lite tid att fundera över valresultat och konsekvenser av valresultatet. Den vänstervind som blåste i våras har blåst över. Därför blev det ingen rödgrön majoritet i riksdagsvalet. Jag ser att väljarna har gett två tydliga budskap. De vill ha en ny regering, fast inte en rödgrön majoritetsregering. Som en logisk konsekvens av detta har Stefan Löfven meddelat att det inte blir en rödgrön trepartiregering. Detta har rört upp känslor. Vi socialdemokrater har blivit kallade ryggradslösa svikare, förrädare, icke tänkande, maktfullkomliga, parasiter mm. Detta av vänner till en rödgrön regering. Jag hade en kort diskussion på Facebook igår med en vänsterpartist som menade att socialdemokraterna svikit sin ideologi. Jag menar att det är fel. Vi har möjligtvis svikit Vänsterpartiets ideologi och det är ju inte så konstigt eftersom vi är två partier med olika ideologier. Socialdemokraternas ideologi är mer pragmatiskt än Vänsterpartiets ideologi. Det har den alltid varit och det har vi alltid fått kritik för av vänsterpartister och deras sympatisörer. Förr var vi klassförrädare, nu är vi förutom förrädare ryggradslösa svikare, parasiter, icke tänkande maktfullkomliga och äckliga.

För mig som socialdemokrat så är det utifrån valresultatet självklart att det inte går att bilda regering med V. Eftersom Alliansen förlorade valet är det självklart att Stefan Löfven bildar regering. Vi socialdemokrater har genom Stefan Löfven under hela valrörelsen varit tydlig med att det är valresultatet som avgör hur en socialdemokratisk ledd regering ska se ut. Stefan Löfvens agerande ligger enligt mitt sett att se helt i linje med socialdemokratisk tradition och arbetssätt. Det är inte första gången Socialdemokraterna söker brett stöd för regering och politik. Faktum är att vi mycket sällan haft majoritet utan styrt landet i minoritet den mesta av tiden. Läget är annorlunda och svårare idag vilket också ställer större krav på politiken och politikerna. Därför blir jag lite bedrövad av de kommentarer som fällts av besvikna vänsteranhängare. Jag förstår och har respekt för besvikelsen, men jag förväntar mig mer av människor som säger sig värna demokratin.

Hur blir det då i Bollnäs? Svårare än någonsin att bilda en majoritet. Det kommer troligtvis därför att ta en stund. Hur en majoritet kommer att se ut är svårt att säga idag och jag vill över huvudtaget inte spekulera. Sonderande samtal pågår är allt som går att säga idag.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jättebra skrivet! Jag håller med dig!

    Jag tror att Stefan gör det allra bästa för Sverige just nu genom att säga Nej till oss i Vänsterpartiet, detta på grund av att det nu behövs en stark regering, de tilltänkta partierna är rädda för oss, så vi måste acceptera det och förstå att det är så bara.

    Tack!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera