torsdag 28 augusti 2014

Dystra morgontankar om varför vissa aldrig lär sig av gamla misstag

Ibland blir jag trött, ledsen och bedrövad. Kanske skriver jag lite för mycket vid dessa tillfällen. Idag är ett sådant tillfälle. Lyssnade på den lokalpolitiska debatten anordnad av Radio Gävleborg. Det var en debatt som mest handlade om gamla frågor. Det som gör mig ledsen och bedrövad är att Olov Nilsson Sträng äntligen efter snart fem år erkänner att det var han och ingen annan som ansvarade för att Brotorget revs trots att kommunfullmäktige beslutat annat. Det var väl bra att han äntligen berättade, men om han gjort det från början hade vi sluppit spekulationer, debatter och att bli utskämda i Aftonbladet och i P1. Olov sade sig dessutom vara beredd att riva upp beslutet om att återskapa Brotorget och istället bygga en galleria eller ett affärshus. Jag blir också ledsen när Lena Roos (M) påstår att kommunledningen avvisat Peab som finansiär till en bandyhall på SJ-området. Ingen i majoriteten har känt till att Peab har velat bygga en bandyhall. Vi har tackat nej till ett möte med Arenabolaget, det var efter beslutet om att bygga hallen på Sävstaås. Varför fortsätta diskutera ett alternativ som kommunfullmäktige avvisat? Det är liksom för sent att komma efter beslutet. Vi har träffat Arenabolaget vid otaliga tillfällen innan vi tog ställning för Sävstaås. Det känns som om delar av oppositionen försöker plantera lögner i syfte att svartmåla majoriteten. Det är också märkligt att samtliga oppositionspartier känner till planerna, trots hemlighetsmakeriet. Lena Roos ljuger antingen medvetet eller också så tror hon att vi i majoriteten känt till Peabs planer.

Det som gör mig mest bedrövad är nyheten om att Snoddasreliefen under några veckor ska pryda BP:s, M:s och KD:s gemensamma valstuga. Jag ser det som ett hån mot alla de som kämpade för att få tillbaka torget att den politiker som främst förknippas med försäljningen och rivningen av torget vill fira att Snoddasreliefen fyller trettio år. Ska den sitta där borde den ställas upp som en påminnelse över hur fel det kan bli när enskilda politiker sätter sig över demokratiskt fattade beslut och tecknar avtal bakom ryggen på såväl partikamrater och samarbetspartier.

Utifrån ovanstående funderingar konstaterar jag att kommunvalet i Bollnäs handlar om främst en sak, nämligen hur kommunen ska styras. Ska vi återgå till en kommunledning som i sin iver att utveckla kommunen fattar snabba beslut utan ordentliga konsekvensbeskrivningar, trasslar in sig i konstiga affärer, genar i kurvorna, sätter sig över kommunfullmäktiges behov osv eller ska vi ha en kommunledning som jobbar långsiktigt hållbart, målmedvetet, som respekterar lagar och regler och som även respekterar att demokratiska processer ibland tar lång tid. Gårdagens debatt på P4 oroar mig. BP och M är beredda att återigen riva upp torget, de är beredda att riskera stora kommunala kostnader för ett luftslott till bandyhall på SJ-området. De verkar inte ha lärt sig ett dugg av deras tidigare misslyckanden.

5 kommentarer:

  1. Hej Jan!

    Jag håller med dig om det allra mesta.

    Peab var med i ett reportage i tidningen Ljusnan och bekräftade deras medverkan i projektet, som byggare åtminstone, delfinansiär har jag också för mig lite svagt men är långt långt ifrån säker. Alltihop gick ju under namnet Arenabolaget i presentationerna, så det kan vara förklaringen till varför ni inte kände till det.

    Skitfiske på dig!

    Tack för att du finns!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Det du beskriver Andreas var händelser som skedde efter det att beslutet om Sävstaås fattas. Innan kommunfullmäktige tog ställning var det ingen som nämnde något annat bolag än Arenabolaget för oss i majoriteten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, allt var ju så hemligt tills de presenterades lång tid efter. Men jag tror faktiskt att det är det här som hon menar i sitt inlägg det finns ingen annan förklaring som jag kan se åtminstone. Troligtvis kan ju inte hon heller ha känt till förrän de avslöjades, eller har jag fel?

      Radera
  3. Det kan faktiskt vara så Anderas att delar av oppositionen kände till det trots att majoriteten inget visste. Arenabolaget lobbade hårt på den tiden

    SvaraRadera
  4. Jag är en sån som helst vill se gott i alla människor, därav mina försvarande kommentarer. Jag är dock överbevisad, så jag håller därav med dig fullständigt. Hon ljuger, Peab har aldrig någonsin lagt något som helst eget bud på någon bandyhall i Bollnäs, de lade ett bud genom Arenabolaget tillsammans med några andra. Ni skall absolut inte beskyllas för någonting som aldrig har hänt och därför inte ens är ett dugg sant.. <3

    SvaraRadera