fredag 15 augusti 2014

Valrörelsestartgropar, små fredagsfunderingar

Valrörelsen är igång. Kul men också jobbigt. Eftersom jag kandiderar till den nya regionen bedriver jag valrörelse i hela länet tillsammans med region och riksdagskandidater från hela länet. Den här veckan har jag varit i Hassela, Hudiksvall, Alfta/Edsbyn, Söderhamn och i Hofors. Vi har haft lite olika aktiviteter, men dörrknackning har varit huvuduppdraget. En av få saker jag ogillar med valrörelser är att det finns för lite tid för eftertanke och reflektioner. Idag har jag några timmar över, skönt att få fundera och bearbeta veckans upplevelser. Jag gillar alla möten med människor. Många berättar om sin livssituation, vilket stärker mig i min övertygelse om att Sverige behöver en ny regering. Det är allt för många som är bortglömda av samhället. Det är som om vi inte ser dem, att de är osynliga. Ser vi bara de framgångsrika? Det är klart vi ser också de andra ibland, men de får ju skylla sig själva. Man har ju alltid ett val sägs det. De jag träffar som är sjukskrivna och arbetslösa har inte valt det. Andra jag träffar som lever ett bra liv säger att de tröttnat på ett samhälle där inte alla får vara med. Det drabbar alla om vi glömmer bort några.

Har också hunnit med att titta lite på kommunvalet och de olika partiernas lokala vallöften. Moderaterna lanserar 100 "löften" för ett bättre Bollnäs. Intressant och spännande grepp faktiskt. De har till idag presenterat 28 av sina 100 punkter. De allra flesta punkter kan jag ställa upp reservationslöst på. De är bra punkter helt enkelt. Vad är det då som skiljer oss åt? Jag vill ju inte att Moderaterna ska finnas i kommunledningen efter valet. 100 nya personer ska ha jobb eller sysselsättning per år är för låg. Ett annat exempel är att de vill sälja hela Höghammarskolan. Målet borde rimligtvis vara att säkerställa att utbildningen är bra? Vem som driver Höghammarskolan är väl mindre viktigt? Dessutom är det så att kommunen är skyldig att erbjuda gymnasiesärskola i kommunal regi, antingen i den egna kommunen eller i samverkan med andra kommuner. Man vill göra jättemycket som kostar kommunala pengar, samtidigt som man vill sänka skatten. 100 nya jobb per år räcker inte till om skattesänkningen är det primära. Men på det stora hela kan vem som helst ställa sig bakom punkterna som hittills presenterats i Moderaternas valprogram för kommunen oavsett om man är miljöpartist, vänsterpartist, centerpartist, socialdemokrat eller vad man nu är. Eftersom politik handlar om förtroende så får vi se om kommuninvånarna tror att Moderaterna kan genomföra sina 100 löften. Jag frågade Ingvar Persson (M) igår om han visste hur läget ser ut i kommunen idag i några av de punkter som Moderaterna lovar, exempelvis när det gäller antalet miljöbilar. Han svarade "Jag vet inte"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar