tisdag 17 maj 2016

Tankar om vad man säger och hur det kan uppfattas

Det är intressant att följa media och sociala mediers bild av Region Gävleborg samtidigt som jag så att säga sitter mitt i stormens öga med mitt perspektiv. Ofta känner jag igen mig, men ibland känns det som om det är en helt annan organisation som beskrivs i tidningar och sociala medier.

Idag hade vi en presskonferens där vi redovisade budgeten för 2017. Eftersom jag är ordförande i Fastighets, Teknik och Miljöutskottet redovisade jag den stora satsning på nya och renoverade lokaler i Gävle och Hudiksvall. En satsning som under fem år innebär investeringar på sammanlagt drygt 5 miljarder kr. När jag sedan läser artikeln går den att tolka som att vi lägger fem miljarder på en ny akutmottagning på Gävle sjukhus. I artikeln kan man läsa följande:

"Den politiska majoriteten vill satsa fem miljarder kronor på att bygga om akuten, den absolut största satsningen någonsin för Region Gävleborg. Tidigare planer har gått i stöpet eftersom sjukhuset är byggt på en vattentäkt men nu har man hittat lösningar och bygger på höjden. Arbetet ska vara klart 2020-2021. Även sjukhuset i Hudiksvall ska få nya lokaler."

Viss skillnad på vad jag ville förmedla jämfört med vad man kan läsa i artikeln. Den fråga jag måste ställa mig själv är om jag verkligen var så otydlig på presskonferensen?

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag har ingen aning om vad du kan ha sagt på presskonferensen, men du är inte känd för att vara otydlig.

    Tack!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera