fredag 20 maj 2016

Om utmaningar

Jag tror att en av våra stora utmaningar ligger i att förklara och kommunicera Region Gävleborgs uppdrag. Vi är inte "bara" ett landsting, vi är ett landsting med utökat uppdrag, där miljöfrågor, folkhälsa, infrastruktur och regionalt utvecklingsansvar ingår. En region. Det var därför jag valde att engagera mig politiskt i Region Gävleborg. Hade vi enbart varit ett landsting hade jag aldrig kandiderat.

I och med att vi har det regionala utvecklingsuppdraget kan vi inte låta bli att jobba med regionala utvecklingsfrågor. Man kan ha synpunkter på om vi gör rätt saker, men att låta bli och istället satsa pengarna på sjukvården är inte ett alternativ. Jag har ändå viss förståelse om sådana synpunkter kommer fram i debatten eftersom det inte är helt känt bland allmänheten vilket uppdrag Region Gävleborg har, men när samma kritik kommer från oppositionen eller andra politiker har jag svårare att ta till mig kritiken. Jag menar att man har ett ansvar som politiker oavsett om man är kommun, region eller riksdagspolitiker att vara insatt i Region Gävleborgs uppdrag. Då duger det inte att hävda "att dessa pengar gjort större nytta inom sjukvården". Det är ren och skär populism!

Jag är övertygad om att målbildsdagar som den vi hade förra veckan gör stor nytta för länets utveckling. Inte bara genomfart företag och företagare ges möjlighet att träffa och inspirera varandra och andra verksamma i länet, från landshövding, till högskola och andra aktörer såsom ideella organisationer, kommuner, regionen, andra organisationer och nätverk verksamma inom länet. Det är naturligtvis svårt att kunna se några omedelbara effekter i form av fler arbetstillfällen eller högre utbildningsnivå, men långsiktigt är jag övertygad om att det ger resultat. Mer sånt här menade Hälsingestintans Britt-Marie Stegs på Gört-dagen i fredags.

Utmaningen att förklara och kommunicera Region Gävleborgs hela uppdrag blir inte lättare av att det finns ett behov av att göra stora anpassningar inom sjukvården.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag håller med dig fullständigt angående målbildsdagarna, jag tycker att det vore oerhört dumt att inte arrangera dem, de är jätteviktiga och borde även vara öppna för arbetssökande också, för vilken fantastisk chans det vore.

    Tack!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera