torsdag 12 maj 2016

Tankar från Regionfullmäktige. Varför ljuga?

Dagen efter regionfullmäktige. Har sovit halvdåligt inatt. Det händer inte så ofta att jag sover dåligt. Idag har jag en vigsel och arbetar därför hemifrån. Huvudet är fullt av tankar från gårdagen.

Det var ett ovanligt fullmäktige eftersom vi stort sett endast hanterade interpellationer och motioner. Interpellationer och motioner kan handla om i stort sett vad som helst. För det mesta är det detaljfrågor som egentligen inte borde vara politiska. En interpellation jag tänker jobba vidare med var från moderaten Patrik Stenvard. Den handlade om bristande snöröjning av ledstråk för synskadade vid Gävle sjukhus. Svaret jag gav var att dessa självklart snöröjs under vintertid. I debatten framförde hans partikamrat Pia Jansson att snöröjningen var dålig. Det låg snöhögar kvar på ledstråket under  en tid vilket gjorde det svårare att använda ledstråket. Den andra i frågan i interpellationen handlade om vilka ledstråk för synskadade som finns på Gävle sjukhus. Tydligen så finns det endast ett ledstråk mellan entrén och syncentralen. Frågan jag fick av Pia Jansson var. Behöver synskadade bara besöka syncentralen på Gävle sjukhus? Jag är efter debatten inte helt nöjd med de svar jag lämnade, jag tänker därför lyfta frågan till Fastighet, Teknik och Miljöutskottet där jag är ordförande. Jag vill få säkerställt att snöröjningen kommande vintrar fungerar, samt att jag vill ha utrett om det behövs fler ledstråk för synskadade på våra sjukhus. Tillgänglighetsfrågor är viktiga.

En annan mycket tråkigare interpellationsdebatt handlade om X-tåget och regionaltågens framtid på Norra stambanan. Även den signerad av Stenvard. Vi är alla överens i sakfrågan och ändå vill Stenvard blåsa upp en konflikt. Han har såvitt jag minns deltagit i ett möte med Trafikverket ang servicefönster på Norra stambanan och utifrån det mötet drar han slutsatsen att Region Gävleborg agerat passivt i frågan. Det mötet han deltog på var jag också med. Jag drev på hårt mot Trafikverket att den situation som uppstått på Norra Stambanan inte får uppstå i framtiden, dvs att Trafikverket bjuder in till dialogmöte efter det att man upphandlat service och reparation av järnvägen. Dialog måste ske innan upphandling görs så att kommunerna och regionen kan påverka under vilka tider underhållet genomförs på. Även regionstyrelsens ordförande Eva Lindberg var aktiv på mötet. På tidigare möten har jag också drivit frågan att Trafikverket måste ha en dialog även med kommunerna innan man lägger ut servicefönster. Trafikverkets hållning har varit att man enbart behöver prata med tågoperatörerna och kommunerna kör ju inte tåg. Hållbarhetsnämndens ordförande Karin Jansson har även deltagit och varit aktiv på mötena med Trafikverket, bland annat i frågan om nödvändigheten att även ta in det kommunala och regionala perspektivet när man gör samhällsanalyser. Regionen och kommunerna har tillsammmans jobbat mycket hårt med frågan och resultatet är ett förändrat servicefönster som är långt ifrån bra, men ändå betydligt bättre än ursprungsförslaget. Detta vet Stenvard och ändå hävdar han regionen inte gjort något särskilt mycket. Det är så tråkigt att han står i talarstolen och blåljuger istället för att signalera enighet och vilja att jobba tillsammans med oss i frågan. Även Liberalernas Kenth Lövgren var aktiv i debatten på ett mycket befriande sätt. Han kritiserade såväl oss i majoriteten som Patrik Stenvard för sättet vi debatterade på. Vi är ju överens i sakfrågan, låt oss då jobba tillsamman i frågan var Lövgrens budskap. Jag begärde ordet och tackade Kent för hans inlägg. Han har ju helt rätt. Kenth Lövgren är en klok politiker.

Jag var ändå riktigt upprörd under större delen av gårdagskvällen. Det är inte första gången Patrik Stenvard ljuger istället för att med politiska argument lyfta sitt och Moderaternas perspektiv i en fråga. Han borde kunna lyfta sitt partis politik utan att krydda med lögner om hur vi majoriteten hanterar frågorna. Politik handlar inte bara om en konflikt mellan olika partiers syn på hur vi bäst utvecklar länet, det handlar också om att jobba tillsammans och visa enighet i de frågor där vi är eniga. Synen på persontrafiken på vår järnväg är en fråga där vi i grunden är överens. Jag var också sur på mig själv att jag trillade dit och tappade humöret i talarstolen och därför gjorde en ganska dålig insats.

Kanske var det därför jag sov lite dåligt inatt.

2 kommentarer:

  1. Hej Janne!

    Jag är stolt att du tar tag i frågan angående ledstråken. Jag vet inte vad Stenvard sagt, men enligt din beskrivning så tycker jag att det är synd att ni skall behöva bråka, det gagnar inte oss invånare, det gör däremot enighet och samtal där ni båda ger och tar och där dessa utmynnar i enighet.

    Tack för att du finns till!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Det kändes mycket obehagligt att vara åhörare. Att behöva försvara sig in i minsta detalj i ett politiskt uppdrag är märkligt. Kan inte dessa kommunikationsmönster bemötas utan att någon ska behöva tappa humöret? För det var fullt förståeligt.

    SvaraRadera