lördag 7 februari 2015

Hälsingland. En vit fläck?

Läser en insändare i Ljusnan. Insändarskribenten ondgör sig över att Hälsingland är en vit fläck på kartan. Det är tydligen Gävles fel. Och naturligtvis också politikernas fel. Vi politiker från Hälsingland är särskilt utpekade som flata och som lagt sig helt platta för Gävle när Gävleborgs län skulle byta namn. Gävleborgs län heter fortfarande Gävleborgs län. Det är Landstinget Gävleborg som bytt namn till Region Gävleborg om man ska vara riktigt noga.

Den här typen av insändare och uttryck är för mig mer uttryck för lite dålig självkänsla än konstruktiv kritik. Missriktad lokalpatriotism leder aldrig till positiv utveckling, tvärtom. Det leder bara bakåt.

Bollnäs och Hälsingland är mitt hem och jag känner ingen egentlig längtan att bo någon annanstans. Jag känner mig i och för sig hemma även efter en norsk laxälv eller efter Nedre Ljungan, men det är i Hälsingland jag har mitt hjärta. För mig är Hälsingland ett gränsland, porten till Norrland och porten från Norrland. Som gränsland kan Hälsingland dra nytta av såväl det som finns söder om oss som det som finns norrut och västerut. Mälardalen söderut med norra Europas största flygplats inom pendlingsavstånd ger stora möjligheter för utveckling och internationellt utbyte. Jag väljer att se Mälardalen som en möjlighet i ställer för ett hot. Jag likställer Sundsvall och Gävle som viktiga utvecklingsmotorer för Hälsingland. Därför är det viktigt för Hälsingland att både Gävle och Sundsvall utvecklas. Ostkustbanan och E 4 kopplar ihop kusten. Norra stambanan och riksväg 83-84 kopplar ihop Hälsingland med fjällvärlden och de viktiga tillväxtområdena Östersund och Trondheim.

Namnet Region Gävleborg är inte till nackdel för Hälsingland, möjligtvis kan det stuka vissa hälsingars lillebrorskomplex för Gävle. Det är knappast ett namnbyte till Region Hälsingland/Gästrikland som lyfter vårt landskap. Hälsingland lyfter och marknadsförs av de styrkor som finns här och av personer som Britt-Marie Stegs, Andre Myhrer, Lill-Babs, Nathan Söderblom, Jan Johansson, Hanna Hedlund, Håkan Karlsson, Åsa Jinder, Per Persson, Peter Stormare, Hanna Bruce, syskonen Netsman med flera.

Jag är så trött på denna vi och dom attityd. Ska Hälsingland utvecklas måste Gävle vara motorn i länets utveckling. Och ska Gävle kunna vara motorn i länet måste infrastrukturen vara knuten snabbaste vägen till Gävle. Vill vi inte se det är vi alla förlorare.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Klokt skrivet! Jag håller med dig fullständigt!

    Bara för att Gävle skall utvecklas så behöver ju faktiskt inte allting förläggas dit, att fördela likvärdigt och se till så att allting kan fungera även utanför storstaden är ju det klokaste ur allas synvinkel.

    Jag önskar att du läser detta inlägget när du har tid http://akutlakaren.blogspot.se/2015/02/har-primarvarden-och-akutsjukvarden.html. En klok och tänkvärd text tycker jag.

    Tack för ditt engagemang!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera