måndag 23 februari 2015

Fniss som gör ont

Kommunfullmäktige Bollnäs. Ordförande har svårt att uttala namnet på en ledamot som avsagt sig sina uppdrag. Delar av kommunfullmäktige fnissar åt ordförandes försök. Jag reagerar starkt. Inre bilder från upprop i skolan, från fritidsaktiviter och annat där någon försökt uttala mitt namn. Hela gruppen av barn, klasskompisar och andra skrattar och sedan får man öknamn efter lärarens taffliga försök att uttala namnet. Det gick så långt att jag skämdes över mitt namn och över den jag var. Att jag undvek situationer där mitt efternamn skulle sägas av de som inte visste hur det skulle uttalas. Det var faktiskt min hustru som fick mig att börja känna stolthet över mitt namn, genom att vilja ta mitt efternamn när vi gifte oss. Idag är jag stolt över mitt namn, över den jag är.

Ni som fnissar har nog aldrig blivit fnissade åt, i annat fall skulle ni inte fnissa! Fnissen kom från flera partiers representanter, även mitt eget. Tänk er för nästa gång. Era fniss kan göra ont.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag är ledsen att du blev utsatt för kränkningar i din barndom och ungdom, jag kan tänka mig att det måste ha känts fruktansvärt i hjärtat, det tycker inte jag att något barn skall behöva känna. Jag uttalar i stort sett ditt namn som Stefan gör i KF salen, så jag hoppas det är rätt?

    Tack!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera